Tom Tube
pagina 2
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aan het eind van het spel zijn de opgehaalde zonnecollectoren ieder 5 punten waard, evenals de groene blokjes. De blauwe blokjes die de speler in zijn basis heeft liggen leveren twee punten op, en de gele blokjes 1 punt. Het spel kan op verschillende manieren aflopen: als een van de astronauten zijn beide zonnecollectoren heeft opgehaald en weer terug is gekeerd naar zijn basis eindigt het spel met een bonus: de thuisgekeerde astronaut krijgt dan nog zoveel punten extra als het de tweede astronaut beurten kost om ook zijn thuisbasis te bereiken. |
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als het hele grid opgevuld is met tegeltjes eindigt het spel onmiddellijk en zonder bonus, en dat gebeurt ook wanneer een van de astronauten niet meer terug kan keren naar zijn basis (bijvoorbeeld omdat hij geen blokjes meer heeft om een ruimtesprong uit te voeren of om door de buizen van de tegenstander te reizen, maar hij geen route kan vinden die gratis door zijn eigen buizen leidt). De speler met de meeste punten wint!
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruimtelijk inzicht vereist! De tegeltjes mogen overal neergelegd worden, ze hoeven niet aan te sluiten aan al gelegde tegeltjes, dus de plaatsingsmogelijkheden zijn legio. Er zijn verschillende strategieën te bedenken: als je een perfect buizenstelsel wilt bouwen waardoor het je zo min mogelijk beurten kost om van hier naar daar te reizen, ben je afhankelijk van de tegeltjes die je trekt. Daarom duurt het vrij lang tot je dat voor elkaar hebt, maar de reis zelf gaat daarna wel weer extra snel. Neem je genoegen met een hoekige verbinding waarbij je vaak moet stoppen onderweg om van richting te veranderen, dan ben je minder kieskeurig wat betreft de tegeltjes die je trekt, maar dan duurt het weer langer om je reis te maken. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En: vergeet de interactie niet! Je kan elkaar schitterend dwars zitten door een perfect buizenstelsel in wording te blokkeren met een tegeltje met buizen van de verkeerde kleur of in de verkeerde richting. Zo kun je het je tegenstander flink lastig maken om beide zonnecollectoren te bemachtigen, of om überhaupt zijn basis te verlaten. Maar, je hoeft niet perse op de collectoren te spelen: door onderweg veel blokjes op te rapen kun je ook aan veel punten komen. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Met name de groene blokjes zijn veel punten waard, en door de ruimtetegels handig neer te leggen kun je zorgen dat de blokjes toch vooral in de buurt van jouw basis komen te liggen.
Tom Tube is een heel erg leuk tactisch spel! Na een paar keer spelen word je steeds handiger in het leggen van snelle verbindingen en in het omzeilen van de dwarsbomingen van de tegenstander, en krijgt het spel steeds meer diepgang. Tom Tube is mooi en sfeervol vormgegeven, en staat garant voor 30-45 minuten spelgenot.
© 2003 Barbara Lussenburg
Tom Tube, Roland & Tobias Goslar, Kronberger Spiele, 2003, 2 spelers
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|