xxxx

Tom Tube
Auteurs: Roland & Tobias Goslar
Uitgever: Kronberger Spiele
Jaar: 2003


recensie door

x
Tom en Dave, twee astronauten, zijn bezig met de bouw van een ruimtestation. Beide hebben ze hun basis al af, evenals de zonnemodules; alleen de verbindingswegen tussen de basis en de zonnemodules ontbreken nog. Het doel van het spel is om die verbindingen te leggen, en tevens onderweg waardevolle grondstoffen te verzamelen. Op het bord afgebeeld zien we een rode en een gele basis, en eveneens twee rode en gele zonnemodules. Daartussen een grote zwarte leegte enkel opgevuld door een driehoekig grid.
x
Om de beurt mogen Dave en Tom een actie uitvoeren; ze hebben daarbij de keus uit het plaatsen van een ruitvormig tegeltje waarop buizen staan afgebeeld, of het bewegen van de speelfiguur door alreeds geplaatste buizen. Zo bouwen de spelers een buizenstelsel waarmee ze vanuit hun basis naar hun zonnemodules kunnen reizen, om daar de zonnecollectoren op te halen en weer terug te keren naar de basis.
x

De buizen zijn er in de kleuren geel, rood en geel-rood gestreept. De tegeltjes worden blind getrokken en aangelegd op het grid. Een ruitvormig tegeltje beslaat precies twee driehoeken van het grid op het bord. Wanneer door het plaatsen van een tegeltje een enkele driehoek van het grid geïsoleerd komt te liggen zodat daar nooit meer een ruitvormig tegeltje op geplaatst kan worden, mag de actieve speler dit gat opvullen met een driehoekig tegeltje van zijn eigen kleur. Beide spelers hebben 6 driehoekige tegels met verschillende buizen van eigen kleur tot hun beschikking, en 3 tegels zonder buizen.
x
Tom (de gele speler) mag alleen door gele buizen en door neutrale buizen (rood-geel gestreept) bewegen, en Dave (rood) alleen door de rode en de neutrale buizen. Maar er zijn nog meer beperkingen aan de beweging: bij ieder knooppunt van buizen waarbij de speler van richting wil veranderen, moet hij zijn bewegingsbeurt beëindigen. Het is daarom gunstiger om een buizenstelsel te bouwen waarbij zo weinig mogelijk van richting wordt veranderd. Wanneer de buis zelf gekromd is, en dus niet op een knooppunt van richting verandert, hoeft er niet gestopt te worden.
x
Onderweg valt er van alles te ontdekken: op sommige knooppunten van buizen staat een kruisje afgebeeld; zodra zo’n tegeltje geplaatst is komt er een geel blokje op het kruisje te liggen: een energiesteen. Wie zo’n energiesteen passeert mag hem in zijn basis leggen en op een gewenst moment inzetten om een ‘ruimtesprong’ uit te voeren: de speler mag dan in plaats van door een buis te bewegen, een sprong maken langs de rand van een tegeltje, waar geen buizen staan afgebeeld. Verder staat op elk van de vier hoeken van de tegeltjes een deel van een cirkel afgebeeld, een zogeheten ruimteknoop.
x
Verder staat op elk van de vier hoeken van de tegeltjes een deel van een cirkel afgebeeld, een zogeheten ruimteknoop. Wanneer er zo veel tegeltjes zijn aangelegd dat de ruimteknoop op het bord compleet is (dus: een hele cirkel vormt) kunnen er verschillende dingen gebeuren: is de ruimteknoop volledig omringd door ‘ruimte’, dan komt er een groen blokje op te liggen, een alien-steen. Deze blokjes zijn alleen te bereiken door middel van een ruimtesprong (er leiden immers geen buizen naartoe), maar zijn aan het eind van het spel wel veel punten waard. Als de ruimteknoop door middel van precies één buis in verbinding staat met de rest van het bord komt er een blauw blokje op te liggen. Hiermee kan een speler eenmalig door een buis van de kleur van de tegenstander bewegen. Als een ruimteknoop door meerdere buizen verbonden wordt gebeurt er verder niks.
x
x
x