xxxx

Sternenschiff Catan
Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: Kosmos
Jaar: 2001


recensie door

x
Sternenschiff Catan is, zoals de naam al doet vermoeden, alweer een variant op Klaus Teuber’s razend populaire Die Siedler von Catan. Om precies te zijn is het de tweepersoonsversie van opvolger Die Sternenfahrer von Catan, dat in 1999 uitkwam. Het Siedler basisspel leek inmiddels wel zo’n beetje tot het maximum uitgemolken met de uitbreidingen Steden & Ridders en Zeevaarders, dus het werd weer tijd voor iets vernieuwends op Siedlergebied! Gelukkig is Sternenschiff Catan, net als de meerpersoonsvariant Sternenfahrer, een geheel ander spel dan Die Siedler. Van eentonigheid kan Klaus Teuber dus tot op heden niet beschuldigd worden!

x

Eerst de basisprincipes. Bij Sternenschiff Catan reis je met een raket door de ruimte. Iedere speler heeft een eigen raket, die hij naar eigen inzicht en goeddunken kan uitrusten. Daarvoor moeten natuurlijk wel de nodige grondstoffen betaald worden! In dit spel zijn er vijf: eerst twee oude bekenden, graan en erts, en dan nog drie nieuwe: koolstofkristallen, batterijen, en handelswaar. Er is nog een zesde artikel, namelijk ‘kennis’, aan boord aanwezig; dit wordt echter niet tot de grondstoffen gerekend. Voor ieder van deze grondstoffen is er een laadruim in de raket aanwezig; door middel van een draaibare pijl kun je aangeven of je van betreffende stof 1, 2, 3 of 4 exemplaren bezit.

Klaus Teuber heeft zich inmiddels gerealiseerd dat een economie gebaseerd op ruilhandel achterhaald is, wat niet past bij de futuristische setting van Sternenschiff; in dit spel is er dus naast grondstoffen ook geld in omloop! Verder heeft je raket boordkanonnen voor jacht op ruimtepiraten, en stuwraketten voor de broodnodige aandrijving. Van deze artikelen kun je er zelf een aantal bijkopen en opwaarderen. Er zijn ook twee kleine schepen aan boord: een kolonieschip waarmee planeten gekoloniseerd kunnen worden, en een handelsschip wat handel kan drijven met planeten die je onderweg tegenkomt. Op het schip is ook ruimte voor een zestal centra. Je kan al deze centra tegen betaling ook opwaarderen naar level 2-centra, waar nog meer voordeel mee te behalen valt:
1) Logistiek centrum; je laadruimten zijn nu groot genoeg voor 3 stuks van elke grondstof (standaard: 2 stuks; level 2: 4 stuks)
2) Productiecentrum; hierin kun je zelf handelswaar produceren wanneer het aangegeven getal wordt gegooid met de dobbelsteen (level 2: 2 mogelijke getallen)
3) Handelscentrum; je kan iedere beurt 1 grondstof van je tegenstander kopen voor twee Astro (de intergalactische munteenheid). De tegenstander kan dit niet weigeren! (level 2: 2 grondstoffen/beurt)
4) Nieuwscentrum; voordat je je vlucht begint mag je al even naar de twee bovenste ruimtesectorkaarten kijken, en als ze niet bevallen mag je ze onder de stapel schuiven (level 2: 3 bovenste kaarten)
5) Wetenschapscentrum; hier wordt kennis vergaard; bij bepaalde dobbelworpen krijg je een kennis-punt (level 2: 2 mogelijke getallen)
6) Administratiecentrum; tijdens je vlucht mag je drie acties uitvoeren (standaard: 2 acties; level 2: 4acties)
x
x
x