xxxx xxxx

OltreMare
Auteur: Emanuelle Ornella
Uitgever: Mind the Move
Jaar: 2004


recensie door

x

Handel blijft boeien, en in het echte leven is er ook geld mee gemoeid. In OltreMare moeten de twee tot vijf spelers het met punten doen, die voor zowel de aankoop van waren(kaarten) worden gebruikt, als voor het aangeven van de overwinningspunten. Deze warenkaarten vormen het wezenlijke deel van het spel; hiermee proberen de spelers geld - maar hier dus punten -  te verdienen.
De spelers starten met 4 warenkaarten. Op elk van de kaarten staat een van de zeven in het deck voorkomende waren afgebeeld; bovendien staat op deze kaart vermeld hoe vaak dit goed als kaart voorkomt. De bedoeling is om de kaarten in een beurt zodanig op een eigen verzamelstapel af te leggen, dat er zo groot mogelijke series ontstaan; op de kaarten staat vermeld wat dit aan punten oplevert; bijvoorbeeld bij 1 kaart 1 punt, bij twee dezelfde en opeenvolgend in de stapel gelegde kaarten 3 punten, bij 3 waren 5 punten, en zo verder.

x
Bijkomstige beperking is dat onderaan elke kaart staat aangegeven hoeveel kaarten er in een volgende beurt moeten worden uitgespeeld; de kaart die in de vorige beurt als laatste bovenop de verzamelstapel kwam te liggen is hiervoor bepalend. Oppassen en uitkijken welke van de uitgespeelde kaarten bovenop gelegd wordt is dus belangrijk! Ook kan een enkele afgelegde kaart heel goed het begin zijn van een hele lange serie; als de serie maar niet onderbroken wordt door andere warenkaarten. Meer kaarten leggen dan de serie aangeeft is niet handig want dit zorgt niet voor extra punten. Toch gebeurt dit soms ongewild, als een speler de aantallen die hij van een serie in een aantal beurten heeft afgelegd niet meer precies heeft onthouden. Er mag namelijk niet meer in de verzamelstapel worden gekeken!
x
Bovenaan elke kaart staat in Venetiaanse leeuwiconen het maximum aantal handkaarten dat de spelers aan het begin van een beurt mogen hebben; het surplus wordt blind op een eigen stapel afgelegd. Voor het verkrijgen van nieuwe kaarten moeten  kaarten uitgespeeld worden waarop marktkramen staan afgebeeld. Ook kunnen er kaarten gekocht worden die betaald worden van de score op het piepkleine speelbordje waarop de Middellandse Zee staat afgebeeld. Afgelegde kaarten in verband met een teveel aan handkaarten zijn strafpunten; bij elke uitgespeelde kaart waar een piraat op staat, moeten tevens strafkaarten worden getrokken en op de eigen stapel afgelegd. Een speler heeft zogezegd het lot zelf in handen; binnen deze marges moet er geschipperd worden.
x
Nieuwe kaarten mogen van deze stapel worden gekocht, of van de algemene stapel. Kaarten trekken van de eigen stapel heeft als voordeel dat een speler weet wat hij noodgedongen heeft moeten afleggen, en als hij een bepaalde warenkaart nodig heeft, kan hij deze van de eigen stapel kopen, waarvan hij hopelijk de kaartvolgorde nog heeft onthouden…!
Geld (punten dus) krijgt een speler door kaarten met muntjes uit te spelen. Handelen met de medespelers om aan mooie series te komen kan het puntenaantal opschroeven; de speler die met de actieve speler handelt krijgt hier per keer een handelspunt voor waarbij de eerste drie spelers met de meeste handelspunten er bij een waardering extra punten bijgeteld krijgen.
x
Voor elke uitgespeelde warenkaart waar een schip op staat afgebeeld, moet de speler zijn schip op het spelbord een positie verzetten. Nu wordt het spelbord pas ècht gebruikt! Met een klein kubusje dat een schip voorstelt (en de spelers die geen fantasie hebben moeten er zich maar een Romeins containerschip bij voorstellen!) mogen de spelers volgens aangegeven routes net zoveel havens varen als er kaarten met schepen zijn uitgespeeld. In deze havens liggen fiches die een speler met extra mogelijkheden uitrust, zoals het ongevoelig zijn voor piraten, of extra geld mogen nemen. Bij het verwerven van een nieuw fiche wordt het oude fiche ongeldig maar blijft omgedraaid bij de speler liggen. Voor 3 spelers met de meeste havenfiches leveren deze bij de eindwaardering ook nog eens een verschillend aantal punten op.
x
x
x