xxxx

Ohne Furcht und Adel

pagina 2

x
De karaktereigenschappen van de verschillende karakters:
1) De Moordenaar mag een ander karakter vermoorden; wanneer dit karakter later wordt afgeroepen door de Koning mag het geen beurt uitvoeren.
2) De Dief steelt van een ander karakter. Wanneer dit karakter later wordt afgeroepen door de Koning moet hij al zijn geld inleveren bij de Dief.
3) De Magiër mag zijn bouwwerkkaarten ruilen met de pot of met een andere speler.
4) De Koning mag de karakters afroepen en is startspeler net zolang totdat een andere speler het Konings-karakter kiest. Ook mag de Koning een muntje pakken voor ieder bouwwerk dat hij bezit waarop een geel bolletje staat afgebeeld.
x
5) De Prediker voorkomt dat de Condottiere (zie verderop) een gebouw van hem vernietigt. Ook mag de Prediker een muntje pakken voor ieder bouwwerk dat hij bezit waarop een blauw bolletje staat afgebeeld.
6) De Handelaar mag een extra muntje pakken in zijn beurt. Ook mag de Handelaar een muntje pakken voor ieder bouwwerk dat hij bezit waarop een groen bolletje staat afgebeeld.
7) De Bouwmeester mag aan het begin van zijn beurt twee bouwwerkkaarten pakken. Ook mag hij drie gebouwen oprichten in plaats van één, als hij daar genoeg geld voor heeft.
8) De Condottiere mag een bouwwerk van een andere speler vernietigen (maar niet van de Prediker!). Dit kost hem één goudstuk minder dan de waarde van het gebouw. Ook mag de Condottiere een muntje pakken voor ieder bouwwerk dat hij bezit waarop een rood bolletje staat afgebeeld.
x
De puntentelling
Ieder muntje dat afgebeeld staat op de bouwwerken telt voor één punt, en verder zijn er bonussen te verdienen. De speler die als eerste acht bouwwerken voor zich heeft liggen krijgt vier bonuspunten; alle andere spelers die in diezelfde ronde ook acht bouwwerken kunnen bereiken krijgen twee bonuspunten. Verder staat op alle bouwwerkkaarten een gekleurd bolletje afgebeeld in geel, blauw, groen, rood of paars. Wie van alle vijf kleuren minstens één gebouw bezit, krijgt drie bonuspunten. Degene met de meeste punten wint!
x
Met name het systeem van karakterkeuze maakt Ohne Furcht und Adel een zeer tactisch spel; je weet nooit zeker wat je medespelers als karakter hebben gekozen! Je kan natuurlijk altijd gokken: iemand met weinig geld zou de Händler wel eens kunnen hebben gekozen, terwijl een speler die krap in zijn bouwwerkkaarten zit misschien de Baumeister in zijn bezit heeft. Als je veel goud hebt liggen ben je een mogelijk doelwit voor de Dieb; die probeer je dus zelf te pakken te krijgen, of anders neem je de Meuchler zodat je de Dieb tijdig onschadelijk kan maken! Of probeer je juist het onverwachte te doen om lekker onvoorspelbaar te blijven?? Het leukste van het spel is het beredeneren welke speler welk karakter heeft, en wat de consequentie daarvan is voor jou. Overwogen keuzes maken, of blind gokken? Regelmatig neemt het kiezen van het juiste karakter wel enige minuten vol ingewikkelde overwegingen in beslag.
Zeker voor een spel dat slechts uit een 73 kaarten en 30 goudstukken bestaat is Ohne Furcht und Adel een heel erg rijk spel. Het weinige spelmateriaal is ook nog eens erg mooi vormgegeven: de kaarten zijn door vier verschillende illustratoren getekend, en op een dusdanige manier dat alle kaarten hun eigen sfeer uitstralen. De ‘gele’ bouwwerkkaarten bijvoorbeeld staan vol sprookjesachtige kastelen, terwijl de ‘rode’ bouwwerken een ronduit lugubere uitstraling hebben: draken, kerkers, en goblin-achtige krijgers... De speelduur is afhankelijk van het aantal spelers; met twee of drie spelers ben je in ongeveer een uur klaar, maar met bijvoorbeeld zeven spelers mag je er wel wat langer voor uittrekken!

© 2003 Barbara Lussenburg
x
x
x
x