xxxx

Media Mogul
pagina 2

x
De mediakaarten hebben ook een andere functie: ze kunnen gebruikt worden als advertentiecontracten, die de speler inkomsten opleveren. Op iedere kaart staat afgebeeld voor welk(e) mediatype(n) deze gebruikt kan worden, en hoeveel geld dat oplevert. Kaarten waarop twee of drie poppetjes staan afgebeeld leveren een geldfiche op per twee of drie pionnen die de speler bij het betreffende mediatype heeft staan; met kaarten waarop een reeks gekleurde poppetjes staat afgebeeld kan men een geldfiche verdienen per verschillend gekleurde pion bij de betreffende media. Na het werven van de inkomsten moeten er zoveel pionnen worden teruggezet in hun continent als er ‘Z’-en op de gespeelde mediakaart staan; dit is de prijs die de mediamagnaat moet betalen als hij ervoor kiest om inkomsten te creëren door zijn publiek te vervelen met reclameboodschappen!
x
Het spel telt maximaal 9 ronden die bestaan uit een business-fase (media bouwen, mediakaarten pakken, advertentiecontracten leggen, bijdragen aan permanente investering), een waarderingsfase (het uitreiken van de vijf prijzen per continent), een inkomstenfase (de eerder neergelegde advertentiecontracten worden verzilverd) en een vervelingsfase: ‘verveelde’ pionnen worden teruggezet in hun continent; zoveel als aangegeven op de advertentiecontracten plus een vast aantal per ronde. Wanneer de mediakaartenstapel op is geraakt is het spel ook ten einde. Dan wordt het kapitaal geteld: iedere krant, radio en TV die de spelers nog op het bord hebben liggen levert geld op, en daar wordt het contante geld dat de spelers bezitten bij opgeteld. Degene met het meeste geld is de Media Mogul.

x We kunnen er niet omheen: het spel is geen lust voor het oog. De kwaliteit van de uitvoering werd niet eens zozeer bepaald door het beschikbare budget, maar meer door grootscheeps amateurisme op het gebied van vormgeving. Voor precies hetzelfde bedrag had het spel er een stuk leuker uit kunnen zien dan met deze illustraties van het kaliber ‘dat kan mijn kleine zusje ook’ op een niet bijster geïnspireerde landkaart die bovendien deels over het speloverzicht heen is gedrukt! Om nog maar niet te spreken over de symbolen die, schijnbaar op basis van willekeur, aan de zes continenten zijn toegekend; opvallend zijn vooral de pizzapunt voor Afrika en het baseballpetje voor Azië.
x
Maar als we door dit uiterlijk heen prikken hebben we hier wel een leuk spel in handen. Typisch een spel dat je een aantal keer gespeeld moet hebben om een bevredigende tactiek uit te dokteren: de media centreren op twee of drie verschillende continenten, of juist spreiden over de gehele aardkloot en de concurrentiestrijd aangaan? Voor de korte-termijn strategie gaan en steeds al je geld opmaken aan de goedkopere media (krant, radio), of geduldig doorsparen voor de televisies? Ook zit er een bied-element in, omdat het bepalen van de winnaar van de verschillende mediaprijzen meestal met kaarten wordt uitgevochten. Wie is bereid zwaar te overbieden om die ene pion te winnen, met als risico om later in het spel met kaartentekort te kampen te krijgen? Met wie je aan tafel zit kan dus ook veel uitmaken voor het spelverloop, omdat het spel zowel agressief als defensief aangepakt kan worden. Geen extreme diepgang, noch uitzonderlijke originaliteit, maar wel een leuk en vrij vlot spel met een prima spelmechanisme!
© 2004 Barbara Lussenburg

Media Mogul, Richard Huzzey, JKLM Games, 2004 - 3 tot 5 spelers

x
x
x
x