xxxx

El Grande
pagina 2

x

De machtskaarten zijn van 1 tot 13 genummerd, en een speler kiest er aan het begin van een beurt een uit die hij openlegt; de speler die de vorige beurt de laagste kaart had, legt als eerste zijn kaart open. Wie de hoogste kaart heeft openliggen, mag als eerste een actie kiezen uit de vijf openliggende actiekaarten. Op deze kaarten staat tevens aangegeven hoeveel caballeros er van je hof (de blokjes die voor je liggen) naar het bord mogen. De actiekaarten zijn niet gelijk; de ene is gunstiger om te kunnen spelen dan de andere. Als een actiekaart is gespeeld wordt ie afgelegd, en daarom wil een speler soms per se een hoge machtskaart uitspelen om er zeker van te zijn dat hij als eerste aan de beurt komt en dus vrije keus heeft uit de actiekaarten, om juist die ene actie te kunnen doen.

Een andere afweging die een speler telkens weer moet maken komt voor uit het feit dat hoe hoger de machtskaart, des te minder caballeros er van de provincie naar je hof mogen, maar hoe aantrekkelijker de actiekaarten worden, des te meer caballeros er van je hof op het bord mogen worden gezet. Ga er maar aan staan! Hier moeten weer duivelse keuzes worden gemaakt!
De acties op de actiekaarten variëren van het verzetten van de koning (een grote zwarte pion) van een provincie naar een andere, tot het verbannen van alle ‘vreemde’ (dus niet eigen) caballeros in een gebied naar een ander gebied, of het uitspreken van een veto over de actie die een andere speler wil doen, mocht die je niet welgevallig zijn. Er is een grote variatie aan acties, na een ronde worden alle eventueel niet gekozen acties (bij minder dan 5 spelers) afgelegd en worden er nieuwe gedraaid.
Op drie vaste tijdstippen in het spel (maar ook bij een aantal actiekaarten) worden alle (of sommige) provincies een voor een gewaardeerd. Het kasteel wordt als eerste gewaardeerd; iedereen mag daarna, voordat de andere provincies worden gewaardeerd in het geheim op een eigen draaischijfje aangeven in welke provincie deze caballeros erbij worden gezet. Dit kan tot kleine machtsverschuivingen leiden!
Degene die in een provincie, en het kasteel, de meeste caballeros heeft, gaat er met de meeste punten vandoor, met verder punten voor een tweede en derde plaats, waarbij de koning bonuspunten oplevert in de provincie voor de speler met de meeste caballeros. Niet alle provincies leveren evenveel punten op; de waarde ervan staat in de provincie aangegeven in een soort dominosteen-achtig schild. De punten worden aan de rand van het bord bijgehouden; degene die aan het eind van de negende ronde, na de laatste waardering, het verst is gekomen, wint het spel.

x

El Grande is weer typisch zo’n spel dat er mooi uitziet, gemakkelijk te spelen is, en toch voldoende tactische afwegingen kent. Doordat het een beperkt aantal rondes heeft, is de speelduur ook beperkt; prettig om te weten als je niet uren de tijd hebt en toch een spel wilt doen. Ik heb het ooit voor 125 gulden in een spellenspeciaalzaak gekocht maar vond het toen al zijn geld waard; daarna werd het Spiel des Jahres (1996) en lag voor 35 Mark op de beurs… © 1996 Richard van Vugt

x

x
x
x