Babel
Auteur: Uwe Rosenberg en Hagen Dorgathen
Uitgever: Kosmos
Jaar: 2000
recensie door
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Babel is één van Kosmos tweepersoonsspelen. Het is een kaartspel waarbij op vijf locaties op het speelbord tempels gebouwd kunnen worden van verschillende waarden; degene die als eerste een waarde van 15 punten bereikt, wint! Bij het bouwen van de tempels maak je gebruik van de vaardigheden van de verschillende omwonende volkeren.
Het spelbord bestaat uit vijf regios in de kleuren geel, blauw, grijs, groen en rood. Deze kleuren komen overeen met de kleuren van de vijf volkeren in het spel. De spelers hebben ieder een eigen helft van het bord tot hun beschikking om op te bouwen. Ook zijn er twee soorten kaarten in het spel: volkerenkaarten, 12 van elk van vijf volkeren (Meden, Sumiriërs, Hethiten, Persen en Assyriërs), en tempelkaarten, in de waarden 1 t/m 6.
|
Het Spel
Ieder krijgt vijf volkerenkaarten gedeeld. Een beurt begint altijd met het bijtrekken van drie volkerenkaarten. Vervolgens zijn er verschillende acties die een speler kan ondernemen:
|
Reizen: om te reizen leg je een kaart af met de kleur van de regio waar je naartoe wilt reizen. Je plaatst dan je speelfiguur in dat gebied.
Aanleggen: in het gebied waar je staat mag je aan je eigen zijde vanuit je hand volkerenkaarten aanleggen, van willekeurige kleur en hoeveelheid.
Bouwen: wanneer je een tempel wilt bouwen in een regio, moeten daar altijd minstens zoveel volkerenkaarten liggen als de waarde van de te bouwen tempel. Je begint altijd met een tempel van waarde 1, daarbovenop bouw je er een van waarde 2, etc. etc. De tempel van de waarde die je op die locatie mag bouwen moet wel beschikbaar zijn: er zijn twee stapels met tempelkaarten, waarop aan het eind van iedere beurt twee nieuwe kaarten open worden gelegd. Beide spelers mogen in hun beurt van beide stapels pakken, maar alleen de bovenste kaart! Pas zodra deze ergens wordt gebouwd komt de volgende kaart beschikbaar voor de spelers.
|
|
|
|
Volksverhuizing: je mag éénmaal per beurt de drie onderste volkerenkaarten van een willekeurige regio verplaatsen naar een willekeurige andere regio.
Volkseigenschap: ieder volk heeft een aparte eigenschap, en zodra er drie kaarten van hetzelfde volk in een regio onder elkaar liggen mag deze eigenschap geactiveerd worden. Dat doe je door één van de drie kaarten af te leggen. De eigenschap is alleen uit te voeren in de regio waar de geactiveerde kaarten liggen. Zometeen meer over de volkseigenschappen.
|
|
|
|
|
Bovengenoemde acties mogen in willekeurige volgorde worden uitgevoerd, en behalve de volksverhuizing mogen de acties onbeperkt vaak worden herhaald. Je mag je kaartenhand desgewenst leegspelen. Aan het eind van de beurt legt de speler twee tempelkaarten van de tempelkaartenstapel aan zijn kant van het bord open. Dan is de andere speler aan de beurt.
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|