Synopsis spelregels Die Macher
pagina 2

5. Politieke zendtijd: kopen van mediastenen (14)
Met behulp van de media probeer je de mening van de bevolking te beïnvloeden. De zendtijd wordt door ‘mediastenen’ weergegeven. Het plaatsen van een mediasteen kost 4.000,-.

De startspeler begint met het plaatsen (en betalen) van een mediasteen in een district van zijn keuze. Hij mag ook passen, als hij (nog) geen mediasteen wil plaatsen.
Als alle spelers achter elkaar hebben gepast, is ‘de politieke zendtijd verstreken’...

Een speler mag 1 stelling veranderen als hij in een district de meeste mediastenen heeft staan.
Die stelling wordt verwisseld met 1 van de stellingen uit de pool (allen beschikbaar).

Mocht je (al dan niet met een coalitiepartner) in het actuele district de verkiezingen winnen, dan is het prettig om minstens een mediasteen in dat district te hebben staan. Die mediasteen wordt op het ‘Bundesplan’ geplaatst in het vak corresponderend met de speelronde en geeft aan het einde van het spel overwinningspunten.

6. Verkiezingsbijeenkomsten organiseren (14)
Hoe meer verkiezingsbijeenkomsten in een district worden georganiseerd, hoe groter de kans op een overwinning (zie ook de afwikkeling van fase 8). Je betaalt hiervoor 1.000,- per bijeenkomst.

Verkiezingsbijeenkomsten worden met kleine houten blokjes aangegeven. In een kiesdistrict mogen daar maximaal 4 van worden bijgezet (=georganiseerd) en kosten per bijeenkomst 1000,-
Een district biedt plaats aan maximaal 10 bijeenkomsten.
Je kan maximaal 18 bijeenkomsten tegelijk organiseren (want er zijn maar 18 blokjes).

7. Opiniepeilingen/ Umfrage-Karten (15)
Wie de (meeste) opiniepeilingen in een kiesdistrict initieert, beheerst de invloed op de populariteit van de partijen in dat kiesdistrict (positief of negatief).

De opiniepeilingen worden gesimuleerd door de stapel ‘Umfrage-Karten’. Deze worden blind geveild.

De startspeler begint met een bod op een ‘Umfrage-Kart’ in het actuele kiesdistrict. Door te passen kan je uit de veiling stappen. De speler met het hoogste bod wint de veiling. Hij gaat door als opdrachtgever voor de opiniepeilingen. Hij betaald aan de bank en heeft de volgende keuze:
• de uitslag van de peiling bekend maken ten koste (of ten gunste) van de populariteit van 2 partijen;
De partij met de meeste mediastenen is beschermd tegen negatieve gevolgen uit de ‘polls’.
Mediastenen zijn te verkrijgen in:
fase 3 - met ‘een mediaruil door een partijbaron’;
fase 5 - kopen van ‘invloed op de media’.
• de aanhang van de partij versterken (overeenkomstig het aantal ogen van de 2 dobbelstenen).

De ‘Umfrage-Karten’ uit de andere kiesdistricten worden op deze wijze een voor een geveild. Aan het begin van elke veiling doen alle spelers weer mee.