Die Brücken von Shangrila (De Bruggen van Shangrila)
Auteur: Leo Colovini
Uitgever: Kosmos (999 Games)
Jaar: 2003
recensie door
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
Ooit leefden in de bergstreken van Shangrila de meest wijze mensen ter wereld. Toen deze wijzen op een dag om onbekende redenen van de aardbodem verdwenen kregen de inwoners van de dorpen rondom Shangrila daar snel lucht van: zij stuurden ieder hun eigen wijzen naar boven om het machtsvacuüm in Shangrila op te vullen. De spelers vertegenwoordigen ieder een kring van wijzen die strijdt voor dominantie in de bergdorpen van Shangrila. Een complicerende factor hierbij is dat de dorpen onderling verbonden zijn door wel zeer gammele bruggen die bij een oversteek in elkaar donderen; de streek heeft een duidelijke voorkeur voor geestelijke zaken, waardoor de wereldlijke in de versukkeling zijn geraakt. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iedere speler heeft 42 wijzenfiches in zijn eigen kleur, die geschoold zijn in zeven verschillende disciplines. Op het speelbord staan 13 bergdorpen afgebeeld, met in ieder dorp zeven velden die de symbolen van de zeven disciplines dragen. De dorpen zijn verbonden door houten bruggen. Het doel is om met de wijzen in de diverse dorpen zoveel mogelijk vertegenwoordiging te krijgen.
De spelers mogen in hun beurt kiezen uit drie acties:
- het plaatsen van een Meester: de speler mag in een dorp waar hij al vertegenwoordigd is een wijze van de corresponderende discipline plaatsen op een leeg veld; dit is een nieuwe Meester. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
- het plaatsen van twee leerlingen: de speler mag op twee verschillende meesters van zijn eigen kleur een tweede fiche van dezelfde discipline plaatsen; dit is de leerling die wordt opgeleid.
- migreren: de speler kiest een dorp waarin hij zelf een of meerdere leerlingen heeft; alle leerlingen in dit dorp (dus niet alleen die van de eigen kleur!) steken over naar een aangrenzend dorp naar keuze over een nog intacte brug. |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
Als het dorp waarvandaan de leerlingen vertrekken sterker is (ze hebben meer wijzen) dan het bestemmingsdorp worden alle huidige meesters en leerlingen daar verdreven en vervangen door de nieuw aangekomen leerlingen, die daar nieuwe meesters worden. Is het bestemmingsdorp echter sterker, dan worden de leerlingen weggestuurd en gaan de fiches terug naar de speler. De brug waarover de leerlingen gekomen zijn stort in, en de verbinding tussen de twee betrokken dorpen is voor de rest van het spel verbroken. |
|
|
|
|
|
In een geïsoleerd dorp, waar geen bruggen meer naartoe leiden, mogen geen acties meer worden uitgevoerd. Als alle dorpen op twee na zijn geïsoleerd is het spel ten einde. De speler met de meeste meesters op het bord wint. |
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|