Die Säulen der Erde
pagina 2
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Iedere ronde moeten de spelers 2 tot 5 goud belasting betalen. Dit wordt bepaald met een dobbelsteenworp. Iedereen die aan het hof van de koning staat is vrijgesteld van deze belasting. Bovendien verdient de eerste speler die zijn bouwmeester aan het hof plaatste een metaal, een waardevolle grondstof die alleen te krijgen is bij de koning of met sommige voordeel- en gebeurteniskaarten.
10. Iedere ronde worden twee handwerkslieden op het bord gelegd uit de burcht van Shiring. In tegenstelling tot de handwerkslieden die in fase 1 gepakt kunnen worden, hoeft voor de handwerkers uit de burcht niet betaald te worden.
11. In de burcht staan grijze, neutrale arbeiders. De speler die zijn bouwmeester bij de burcht heeft gezet mag twee van deze arbeiders pakken, en ze de volgende ronde eenmalig inzetten voor het verkrijgen van extra bouwmaterialen.
12. Op de markt kunnen bouwmaterialen gekocht en verkocht worden.
13. Bouwen aan de kathedraal. Dit is waar eigenlijk om draait: met behulp van de handwerkslieden kunnen de bouwmaterialen omgezet worden in overwinningspunten.
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op de handwerksliedenkaarten staat aangegeven welke bouwmaterialen ze kunnen omzetten in punten, en hoe vaak ze dit iedere ronde kunnen. Een beeldhouwer bijvoorbeeld kan twee blokken steen omzetten in een punt, en dit kan per ronde vier maal worden herhaald. De eigenaar kan dus acht blokken steen omzetten in 8:2=4 punten. Aan het eind van de ronde mogen de spelers niet meer dan vijf bouwmaterialen overhouden. Ook wordt nu een onderdeel van de houten kathedraal op het bord geplaatst.
14. De speler die zijn bouwmeester bij de bouwplaats van de kathedraal heeft neergezet wordt de volgende startspeler. Als er geen bouwmeester op deze locatie is geplaatst schuift de startspeler door.
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aan het einde van de ronde gaan alle bouwmeesters terug in de zak, en gaan de werkers terug naar hun eigenaren. Na zes rondes is het laatste bouwdeel van de houten kathedraal op het bord geplaatst. De voltooiing van de kathedraal luidt tevens het eind van het spel in; de speler met de meeste punten heeft de meest waardevolle bijdrage aan de kathedraal weten te leveren, en is dus de overwinnaar!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Allereerst moet gezegd worden dat 'Die Saülen der Erde' er schitterend uitziet. Op het prachtig geïllustreerde bord, een kunststukje van Michael Menzel, is het centrale gedeelte gereserveerd voor de kathedraal, met daar omheen burcht, priorij, bos, steengroeve, zandafgraving, wolfabriek, en wat dies meer zei. Verder is ook de houten kathedraal, die in feite fungeert als een ‘fancy’ rondeteller (als de zes stukken geplaatst zijn is het spel afgelopen) een lust voor het oog. Let ook op het schitterende glas-in-lood op de kostenlijst, en de mooie houten bouwmeesters en arbeidertjes. De illustraties op het bord geven eigenlijk al aan wat er op de betreffende locatie gedaan kan worden, wat het spel een lage instapdrempel geeft. |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De handwerkslieden zijn genummerd: in iedere ronde komen er vier in het spel. Daardoor zit er een zekere opbouw in het spel: de ‘vroege’ handwerkslieden leveren veel minder punten op dan de handwerkslieden die in de laatste ronde in het spel komen. Als je het een aantal keer gespeeld hebt weet je wat er nog gaat komen. Daardoor wordt het gelukselement steeds kleiner en gaan tactische afwegingen een grotere rol spelen: is het zaak de eerste beeldhouwer die in het spel komt meteen te kopen, of kun je beter een ronde wachten omdat er dan een ‘betere’ beeldhouwer in het spel komt? De limiet van vijf handwerkslieden kan heel beperkend zijn, dus zomaar zo’n beetje ‘op alles’ spelen is geen optie: er moeten keuzes gemaakt worden! |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De bedoeling is duidelijk: zoveel mogelijk overwinningspunten halen met de handwerkslieden. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Steen is een bouwmateriaal waar veel arbeiders voor nodig zijn, meer dan voor hout en zand, maar daar staat tegenover dat de handwerkslieden steen kunnen omzetten in meer punten. Maar die handwerkslieden moet je dan wel zien te krijgen! Het is moeilijk om aan metaal te komen, maar in de laatste twee rondes komen er handwerkslieden in het spel die metaal kunnen omzetten in een enorme hoeveelheid punten. ‘Op metaal spelen’ is dus een tactiek die mogelijk naar de overwinning leidt. Maar door met de juiste handwerkslieden iedere ronde heel erg veel zand, de minst arbeidersintensieve grondstof, om te zetten in punten kun je ook heel ver komen. |
|
|
'Die Saülen der Erde' is een niet te ingewikkeld spel waar élke soort speler veel plezier aan zal beleven. Ondanks de veertien locaties op het bord waar van alles kan gebeuren blijft het overzichtelijk, en de mooie vormgeving van alle spelcomponenten maakt het ook visueel een zeer aantrekkelijk spel. Door de tactische afwegingen kan het ook de veelspeler boeien; het leidt telkens tot verse ideeën over de winnende strategie, wat doet uitkijken naar iedere volgende partij.
© 2006 Barbara van Vugt
Die Säulen der Erde, Michael Rieneck & Stefan Stadler, Kosmos, 2006 - 2 tot 4 spelers vanaf 12 jaar, 90-120 minuten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|