xxxx

Razzia!
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Amigo
Jaar: 2004

Als je een gerespecteerde Italiaanse familie moet leiden, heb je veel aan je hoofd: hoe stroomt het geld zodanig dat je er het meeste profijt van hebt? Wanneer moet je toeslaan voordat een rivaliserende familie je dwarszit? En bovendien heb je nog met de dienaren der wet te maken, die op een ongelegen moment kunnen binnenvallen. In dit kaartspel met 'hulpstukken' proberen twee tot vijf spelers dit alles gespreid over drie waarderingen voor elkaar te krijgen; de speler met de meest waardevolle 'verzameling' wint het spel. Aan het begin van het spel krijgen de spelers een aantal checks gedeeld, met voor iedere speler verschillende waarden. Hiermee kunnen er interessante specifiek voor het milieu getinte dingen geclaimd worden, als iemand niet worden overboden door andere spelers. Een van de overblijvende checks wordt in het midden gelegd. De kaarten worden een voor een en per beurt in een etalage uitgelegd. Dieven, lijfwachten, transportmiddelen, juwelen en gouden munten kunnen de revue passeren.
Op een gegeven moment ligt er een verzameling die voor een speler interessant genoeg is; hij kan deze dan in een afgeroepen veiling met een van zijn checks proberen te claimen . De hoogste bieder van deze eenmalige biedronde krijgt de verzameling, legt zijn geboden check in het midden van het veld, en neemt de andere check uit het midden blind voor zich; deze mag pas in een volgende ronde weer worden ingezet. Ook wordt er een veiling gehouden bij elke politiekaart die wordt gedraaid. Wanneer er een bepaald aantal politiekaarten komt te liggen, is de ronde direct ten einde en wordt er gewaardeerd.
Elke inbreker is 2 punten waard. Bij de lijfwachten ligt het anders: de speler die er de meeste van heeft krijgt 5 punten, de speler met de minste lijfwachten krijgt 2 strafpunten. De auto's tellen elk voor 1 punt als er tenminste 1 chauffeur bij zit; elke chauffeur telt in ieder geval voor 1 punt, ook zonder autokaart. Een speler die geen juwelen heeft weten te bemachtigen, krijgt 5 minpunten, elke andere speler krijgt 5 punten voor drie verschillende, 10 voor 4, en 15 punten voor 5 verschillende juwelenkaarten. De goudstukken tenslotte tellen voor 3 punten per kaart. Alle kaarten met een kruisje in de hoek worden afgelegd.
Na de eerste en tweede ronde wordt een derde en laatste ronde gespeeld; de blinde checks worden aan het begin van elke ronde opengedraaid en zijn weer beschikbaar om mee te bieden. Aan het eind van de derde ronde worden ook de bruine kaarten gewaardeerd; hier is het zaak om er veel van te hebben, ofwel verschillende, ofwel gelijke, die een wisselend aantal maar in ieder geval extra punten oplevert. Voor de hoogste totale waarde van de checks wordt ook nog een bonus van 5 punten gegeven, de speler met de laagste waarde krijgt 5 minpunten.

Het venijn van het spel zit 'm in het inzetten van de checks. Die zijn niet voor iedere speler gelijk en liggen zichtbaar voor iedere speler op tafel; iedereen kan dus zien met welk bod en welke check hij een bod kan doen om de ander te dwingen een hogere check als bod te geven. Wanneer een speler een veiling met een hoge check heeft gewonnen, ligt deze nu in het midden van de tafel en is beschikbaar voor de speler met het hoogste bod in de volgende veiling. Wie zet wanneer zijn hoogste check in? Of: hoe krijg je het zo voor elkaar, dat je met een lage check (in het geval dat andere spelers alleen nog maar hele hoge checks hebben die ze niet willen uitspelen) een mooie verzameling in de wacht sleept?

Ondertussen is er bij veel spelers een heel groot licht gaan branden: zij kennen dit spel onder een andere naam. Dat klopt! Razzia! is niet meer en niet minder dan het bekende spel Ra. Alleen is het nu als kaartspel uitgegeven, en is de setting van Egypte overgezet naar een maffiafamilie. Dat bevalt goed; de sfeer is hiermee herkenbaarder geworden. in plaats van wat abstractere catastrofekaartjes worden er nu politiekaarten gedraaid, en juwelen in plaats van tempelkaarten. Het is natuurlijk maar waar men van houdt. Razzia! is in ieder geval ook met 2 spelers te spelen, iets waar bij Ra niet in werd voorzien. En door zijn compacte omvang past het gemakkelijk in de weekendtas of vakantiekoffer. Dat de prijs ook navenant is, zal zeker een rol spelen bij diegenen die Ra ooit overwogen hebben, maar er niet de heftige prijs voor over hadden. Dat bezwaar is nu weggenomen. Ra - Razzia! is ook als kaartspel leuk om te spelen.
© 2004 Richard van Vugt

Razzia!, Reiner Knizia, Amigo, 2004 - 2 tot 5 spelers