xxxx

Karibik
Auteur: Michail Antonov & Jens-Peter Schliemann
Uitgever: Winning Moves
Jaar: 2004


recensie door

x
Kan het nou niet éven rustig zijn? Kan iedereen niet éven tevreden zijn met zijn of haar leven, het werk, en de inkomsten die daaruit vloeien? Hebben we nog niet genoeg in de knip, portemonnaie, geldbuidel of muntentas? Nee? Dan moeten we weer op pad; dit keer richting Caraïbisch gebied, om de schatten die er in de diverse havens liggen opgestapeld weg te kapen, en in onze roversholletjes veilig te stellen. Als we een tevoren door het spelersaantal vastgesteld bedrag hebben vergaard, eindigt het spel na het voltooien van de ronde; de speler die dan het meeste geld heeft is winnaar. Zo zetten 2 tot 4 spelers zich rond het zeegebied van de titel, en proberen zich alvast vertrouwd te maken met exotische locaties als Maracaibo of Manzanas, terwijl Margarita de dorstklieren onverwacht doet opspelen. Wat een mens zich niet allemaal kan inbeelden!
x
Elke speler krijgt eenzelfde aantal omkoopkaartjes, die nodig zijn om de bemanning van de verschillende schepen in het gebied voor ons te winnen; het is niet voor niets dat deze omkoping zal geschieden in het uitschenken van diverse vaten rum.

De schepen worden op hun startposties gezet, en de eerste zes schatten worden op hun posities gelegd. Elke nieuwe ronde worden er twee nieuwe schatten opengedraaid en op de desbetreffende havens gelegd. Niet elke schat is evenveel waard, en niet elk schip zal in dezelfde beurt een haven kunnen bereiken waar een schat te halen valt.
x
x
Voor elke ronde bepalen de spelers in  het geheim hoeveel rum ze voor welk schip willen inzetten; ze doen dat tegelijk, en voor alle schepen in een keer. Het omkoopkaartje wordt in de houder bij dat schip geplaatst. De schepen zijn door hun namen te onderscheiden: het eerste schip dat in een ronde vaart is de Arriba, de tweede de Bravo, en zo verder totdat het laatste schip, de Fuego, zijn beweging heeft gedaan. Wie de controle over het schip heeft, wordt telkens bepaald aan de hand van het openleggen van het betreffende omkoopkaartje van dat schip.
x
De speler met het hoogste cijfer krijgt  de controle over het schip en mag het naar believen bewegen. Wanneer bij het bieden twee of meer spelers hetzelfde aantal vaten rum hebben geboden, kunnen zij nog besluiten met een laatste blind weggelegde kaartje de impasse proberen te doorbreken; is dit ook gelijk dan wordt het schip niet bewogen en is het de beurt aan het volgende schip in de rij.

Een schip vaart maximaal het aantal vakjes, dat er aan vaten rum op geboden is; elk -1 kaartje dat door andere spelers voor dit schip is uitgespeeld, wordt in mindering gebracht op de nog te varen route. Bereikt een schip een haven met een schat, dan kan hij deze plunderen, en krijgt daarvoor direct 2000 dubloenen uitbetaald. De schat mag op het schip worden gelegd, en als er nog vaarpunten over zijn, mag verder worden gevaren tot aan een van de eigen rovershollen die door een duidelijke omranding in diverse zeevelden staan aangegeven. Bereikt een speler in een beurt zijn rovershol met een schip waarop een schat ligt, dan (pas) krijgt hij dit bedrag uitgekeerd; de schat gaat uit het spel.
Onderweg mogen schatten aan andere schepen worden doorgegeven; dus hier wordt het een beetje tactisch! Heeft de Arriba een schat aan boord die nog niet kon worden afgeleverd, dan kan de Bravo, of elk ander volgend schip dat langszij vaart, de schat zonder mankeren overhevelen en zijn reis vervolgen, tot in het rovershol van de speler toe!
Dit inschatten van kansen en medespelers gaat net zolang door tot een van de spelers het benodigde bedrag bijelkaar heeft gespaard; het is ook daarom dat het geld zichtbaar voor de medespelers moet blijven liggen; de LiBoZa kan in dit spel ongebruikt blijven!

x
Karibik is een leuk en licht spel voor spelers die niet van die hele ‘zware potten’ houden, of voor diegenen, die tussen voornoemde potten even wat gas willen terugnemen. Baanbrekende spelideeën hoeven we bij dit spel niet te verwachten en dat hoeft ook niet. Het ziet er kleurrijk en vrolijk uit, waarbij vooral de uit karton gefabriceerde, in elkaar geschoven scheepjes op een grappige manier opvallen. Het is overigens telkens weer een verrassing, dat uit dat piepkleine doosje van Winning Moves zo’n volwassen, groot formaat spelbord komt! Samen met de weinige tekst van de overzichtelijke spelregels is dit in meerdere opzichten een snel te spelen spel!
© 2004 Richard van Vugt

Karibik, Michail Antonov & Jens-Peter Schliemann, Winning Moves, 2004 - 2 tot 4 spelers

x
x
x