Hellas is een strategisch spel voor twee spelers, dat zich afspeelt aan de kusten van het oude Griekenland. Het doel van het spel is om tien steden in je bezit te krijgen. Dit kun je bereiken door middel van het ontdekken van nieuwe gebieden, of middels het veroveren van steden die aan je tegenstander toebehoren.

xxxx
Hellas
Auteur: Franz-Benno Delonge
Uitgever: Kosmos
Jaar: 2002

recensie door
Het speelbord wordt opgebouwd uit zeshoekige tegels à la de Kolonisten van Catan, waarop land- en zeegebieden staan afgebeeld. Ieder landdeel bevat een stad; deze stad is het eigendom van de speler die er één of meerdere van zijn speelfiguren (Griekse soldaatjes, die erg wankel op de beentjes staan en dus regelmatig omvallen tijdens het spelen…) op heeft geplaatst. De stad moet bezet blijven door minimaal één en maximaal drie Grieken. In de haven van de stad mogen ook nog schepen gepositioneerd worden (maximaal drie); deze zijn noodzakelijk voor het ontdekken van nieuwe gebieden.

In het spel zijn ook drie soorten Godenkaarten beschikbaar; deze drie soorten kaarten hebben, net als de goden waaraan ze hun naam ontlenen, allen een heel eigen karakter. Zo helpen de Ares-kaarten je bij het voeren van oorlog, geven de Poseidon-kaarten steun bij de zeevaart (= het ontdekken en bezetten van nieuwe landschapstegels), en bieden de Zeus-kaarten hulp bij de wat meer algemene situaties (meestal is dit het verschrikkelijk dwarszitten van je tegenstander).

In de beginfase van het spel mogen beide spelers vier landschapstegels aanleggen, en een Griek en een schip plaatsen in de bijbehorende steden. Ieder bezit dus bij aanvang vier steden. Na deze beginfase mogen de spelers om de beurt kiezen uit drie verschillende acties:
1) Versterken
2) Aanvallen
3) Zeevaart

Als je kiest voor Versterken mag je extra Grieken en/ of schepen in je steden plaatsen (max. drie Grieken/schepen per stad), en/ of Godenkaarten trekken. In totaal mag je drie van deze handelingen naar keuze verrichten; je kan dus bijvoorbeeld drie Godenkaarten trekken, of twee schepen neerzetten en één Godenkaart pakken, etc etc. Op deze regel is echter een uitzondering: naast sommige steden staat een tempelsymbool afgebeeld. De speler die de meeste steden met tempelsymbolen bezit heeft de zgn. tempelmeerderheid; deze speler mag vier in plaats van drie handelingen verrichten in een Versterkingsbeurt. Met de optie Versterken kun je je dus sterker maken voor een gevechtssituatie. Je krijgt er echter geen nieuwe steden mee in je bezit, wat toch het uiteindelijke doel van het spel is.