xxxx

Goldland
pagina 2

x
Al dit geploeter door het ruige landschap heeft ook een einddoel: de tempel. Deze ligt diagonaal van het startpunt. In de tempel worden afhankelijk van het aantal spelers een aantal goudstukken gelegd. De eerste speler die de tempel bereikt, ontvangt een amulet met als tegenwaarde drie goudstukken, en bovendien twee extra goudstukken als aankomstbonus – weer eens wat anders dan de vertrekbonus waar we de laatste tijd zo veel over horen!
Elke speler die in dezelfde ronde ook bij de tempel weet te komen, krijgt ook een amulet en de twee goudstukken. Aan het eind van deze ronde worden de resterende goudstukken uit de tempel verwijderd; de rest heeft pech, het goud is op, maar nog niet helemaal…

Er is een tweede stapel goudstukken in de tempel. Elke eigenaar van een amulet –hij is dus al in de tempel geweest- krijgt hiervan aan het begin van zijn beurt 1 goudstuk. Het spel eindigt wanneer deze stapel op is, of wanneer elke speler de tempel heeft bereikt en daarmee automatisch een amulet heeft verworven.
Nog iets meer over de avonturen. Je mag een avontuur wat je hebt meegemaakt, best nog een keer doen, als je maar weer de benodigde voorwerpen hiervoor afgeeft. Op deze manier kun je proberen de meerderheid van kampementen van dat avontuur te krijgen, en zo het bijbehorende medaillon met een variabele tegenwaarde in goud van je medespeler af te nemen. Elk avontuur zit er meerdere keren in; het is echter niet zo, dat wanneer je elders op het bord bijvoorbeeld al een bandiet hebt verslagen, je bij een nieuwe tegel met een bandiet meteen door mag lopen. Ook dit avontuur kom je voor het eerst tegen, en je zult er dus weer opnieuw de op de tegel aangegeven voorwerpen voor moeten afgeven.
Goldland is een sfeervol, gemakkelijk te spelen spel dat veel weg heeft van Entdecker en Tikal. Toch is uit deze mix een nieuw en geslaagd spel ontstaan, dat met meerdere spelers wel meer uitdaging biedt dan louter met z’n tweeën. Het zoeken naar mogelijkheden om met een bepaalde uitrusting net even eerder bij een avontuur, vaak vergezeld van een schat, aan te komen, geeft een goede spanning aan het spel. Verkeerde calculaties of ook blinde gokken kunnen er toe leiden dat je weer helemaal terug naar de startpositie moet om daar weer de broodnodige (!) proviand en kralen in te slaan, die je eerder wat al te roekeloos in het binnenland hebt verbruikt in de veronderstelling ze niet meer nodig te hebben op de door jouw geplande of gehoopte route. Dit moet je eigenlijk zien te voorkomen, want een speler die zich hiertoe genoodzaakt ziet, zet zichzelf wel heel erg achteruit in de race om het goud in de tempel. Maar misschien weet ie het wel goed te maken door ergens nog een extra avontuur mee te maken, en zodoende de meerderheid van kampementen te behalen (en dus het goud hiervoor op te strijken).
Door dit soort mogelijkheden is er geen eenduidige strategie aan te wijzen, en blijft het spel boeien. Als een speler op weg is naar de tempel, zorgen de andere spelers er wel voor ook in de buurt te blijven om de bonus van 2 goudstukken niet mis te lopen; door het element van de eindtempel en de stimulans om te ontdekken en daar een fiche voor te krijgen wat later weer ingewisseld kan worden voor voorwerpen, blijft niemand eindeloos in de rondte dolen om bijvoorbeeld meerderheden in kampementen te krijgen. Hierdoor blijft de speelduur beperkt tot zo’n vijf kwartier.
Het spel is mooi uitgevoerd, de kartonnen tegels zijn robuust van grootte, en de illustraties zijn gedetailleerd; illustrator Franz Vohwinkel heeft zich weer met liefde van zijn taak gekweten! Dit is een mooi spel om uit te pakken, op tafel te zetten, en: om te spelen natuurlijk!
© 2003 Richard van Vugt

x
x
x
x