Chinesische Mauer
Auteur: Reiner Knizia

De Chinese Muur, een van de zeven wereldwonderen, een machtig bouwwerk van dusdanig formaat dat het zelfs met het blote oog vanuit de ruimte te zien is... Althans, zo gaat de overlevering; er zijn ook astronauten die toegaven het bouwwerk niet te hebben kunnen spotten en ook Google Earth geeft het niet prijs. Hoe dan ook, het is een indrukwekkend staaltje bouwkunst, en daarmee een schitterend thema voor een spel. In dit Knizia-kaartspel zijn de spelers Chinese vorsten, die op bevel van de Keizer naarstig gaan bouwen aan wat de Chinese Muur moet worden. Natuurlijk willen ze niet voor elkaar onder doen, en proberen ze indruk te maken op de Keizer door een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan het verdedigingswerk. Met hun bijdrage aan de muur kunnen de vorsten roempunten verdienen; de speler die tijdens het spel de meeste roem heeft weten te vergaren wint.
Afhankelijk van het aantal spelers zijn er twee tot vier bouwplaatsen waar aan de muur gebouwd kan worden. Bij iedere locatie liggen twee roemfiches van 1 tot 8 punten; die fiches zijn voor de spelers die de grootste bijdrage leveren aan de muur. Iedere speler krijgt een set kaarten in zijn kleur waarop muurdelen staan afgebeeld: gewone muurdelen van 1 punt, toegangspoorten van 2 punten en een toren van 3 punten. De kaarten worden geschud en iedereen begint met vijf handkaarten.
Wanneer een speler aan de beurt is kijkt hij allereerst of hij bij een van de bouwlocaties een meerderheid aan punten heeft in de muur in aanbouw. Als dat het geval is volgt een waardering. Vervolgens moet de speler nog twee acties uitvoeren, waarbij hij mag kiezen tussen een kaart pakken van zijn eigen kaartenstapel of een kaart aanleggen op een van de bouwlocaties. Het is ook toegestaan om meerdere muurkaarten per actie aan te leggen, maar alleen wanneer het identieke kaarten zijn. Een speler mag bijvoorbeeld eerst een kaart pakken, en vervolgens drie muurdelen van 1 punt aanleggen aan één muur in aanbouw. Dat is een belangrijk element in het spel: op die manier kun je met de beperkte twee acties toch veel kaarten uitspelen.
In de kaartensets die alle spelers ontvangen zit ook nog een aantal bijzondere muurkaarten: een edelman reduceert de waarde van alle andere muurdelen in de muur tot 1 punt. De vijf soldaten zijn vooral sterk in een groep: de eerste soldaat van een kleur binnen een muur is 1 punt waard, de tweede soldaat van dezelfde kleur bij dezelfde muur 2 punten, tot en met de vijfde soldaat die 5 punten waard is. De ruiters zijn razendsnel: het kost geen actie om een ruiterkaart uit te spelen. De draak kan bovenop een andere kaart gelegd worden, bij voorkeur een muurdeel van de tegenstander dat veel punten waard is. Deze afgedekte kaart telt dan niet meer mee in waarderingen.
Als een speler aan het begin van zijn beurt in een van de muren in aanbouw meer punten heeft dan zijn tegenstanders, komt het tot een waardering. Hij mag een van de twee roemfiches pakken en op een van zijn kaarten in de muur leggen, ten teken dat hij de eigenaar van het fiche is. Het getal op het roemfiche telt nu tijdelijk als minpunten: als een speler bij een muur in totaal vier punten had, en hij heeft een roemfiche met waarde 8 genomen, dan wordt zijn bijdrage voor die muur gereduceerd naar 4-8 = -4. De kans dat hij de volgende ronde weer de grootste bijdrage heeft, en dus ook het tweede roemfiche mag pakken, wordt hiermee een stuk kleiner.
Zodra het tweede roemfiche ook is weggepakt wordt de muur opgeruimd, en worden de roemfiches aan de spelers gegeven die ze eerder verdiend hadden. Vanaf dat moment tellen de roemfiches als overwinningspunten. Er komen twee nieuwe roemfiches te liggen op de bouwlocatie, waar dan weer opnieuw een muur kan worden gebouwd. Het spel is afgelopen als alle roemfiches op zijn, of als één speler zijn hele kaartenset heeft uitgespeeld. De speler met de meeste roem heeft gewonnen!

'Chinesische Mauer' is wat de regels betreft een eenvoudig te spelen spel. De constructie dat de roemfiches eerst tijdelijk als minpunten tellen lijkt op het eerste gezicht verwarrend, maar tijdens het spelen blijkt het heel logisch. De Chinese vorsten gunnen elkaar duidelijk het licht in de ogen niet; de eerste prioriteit in een spelersbeurt blijkt vaak om te voorkomen dat de volgende speler in de rij een roemfiche kan incasseren voor zijn meerderheid aan punten in de muur. Vooral als het puntenverschil tussen de roemfiches groot is, wil iedereen voorkomen dat een tegenstander het fiche met 8 punten opstrijkt, terwijl hij zelf met een ‘tweetje’ genoegen moet nemen. Soms gaat de strijd bij een van de muren er zo heet aan toe, dat een lachende derde op een andere bouwlocatie vrij gemakkelijk aan zijn fiches kan komen.
Het is wel een spel dat op emotie gespeeld kan wordent: degene waarvan iedereen denkt dat hij goed gaat en de ‘hoofdprijs’, een 8, naar huis weet te slepen wordt flink gedwarsboomd, maar een ander die een paar keer low profile een fiche met 4 of 5 punten weet te bemachtigen kan er zo volkomen onverwacht met de overwinning vandoor gaan. Het is belangrijk om niet zonder handkaarten komen te zitten, omdat het dan onmogelijk is om te reageren op de medespelers. Daarom zijn de ruiterkaarten heel sterk: hiermee kun je beide acties gebruiken om kaarten bij te pakken, en toch een kaart uitspelen om het leven van de tegenstanders een graadje moeilijker te maken. Ook kan handig gebruik gemaakt worden van de mogelijkheid om meerdere, identieke, kaarten uit te spelen in één actie, zodat met de tweede actie alsnog de handkaarten aangevuld kunnen worden.

Voor zo’n eenvoudig spel zit er veel taktiek in, daar mogen we niet over klagen, dus onder de niemandalletjes moet dit spel zeker niet gerubriceerd worden. Natuurlijk kun je meer of minder gelukkig zijn met de volgorde waarin je je handkaarten trekt; een variant of huisregel zou dan kunnen zijn dat je je ‘starthand’ zelf mag samenstellen. Ook spelen bluf en buikgevoel een rol, wat het wel een interactief spel maakt. En ook om de speelduur – een half uur tot drie kwartier bouwtijd, zo snel ging dat bij de echte Chinese Muur destijds niet -  hoeven we het niet te laten. Ondanks het feit dat Chinesische Mauer geen enorme uitblinker is en we geen unieke elementen voorbij zien komen, is het een leuk, uitdagend, prima functionerend meerderhedenspel.
© 2006 Barbara van Vugt

Chinesische Mauer, Reiner Knizia, Kosmos, 2006 - 2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar, ca. 30 minuten