Chang Cheng
Auteur: Walter Obert
Uitgever: Tenkigames / Hutter Trade
Jaar: 2007
recensie door
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noord China wordt onder de voet gelopen door de Barbaarse horden. Dat kan de Chinese keizer natuurlijk niet op zich laten zitten, en hij geeft bevel tot het bouwen van een enorme verdedigingsstructuur: de Chinese Muur. Wij zijn belast met de uitvoering van dit project. Maar China is groot, en niet ieder stukje is evenzeer het verdedigen waard! De spelers die de rijkste en meest welvarende provincies veilig weten te stellen strijken de meeste prestigepunten op, terwijl de spelers juist reputatie verliezen als de muur alsnog onder de voet wordt gelopen door grote bendes Mongolen. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het bord bestaat uit vier delen die aan elkaar gelegd kunnen worden, en zo een extreem lange bouwput vormen waar de Chinese Muur moet komen te staan. Ten noorden van de muur zien we de Mongoolse provincies, en ten zuiden van de muur bevindt zich Noord China. Aan het begin van het spel worden slechts twee borddelen neergelegd; de andere twee delen worden later in het spel bijgeplaatst. Iedere Chinese provincie heeft een vaste waarde van 3 tot 6 punten, en om het spel variabel te houden wordt er in iedere provincie nog een willekeurig reputatiefiche bijgelegd met waarde 0 tot 4. In de Mongoolse provincies komt een blind bedreigingsfiche te liggen met waarde 2 tot 4; dit geeft de slagkracht van het Mongoolse leger aan. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iedere speler krijgt 14 muurblokken, een dubbel muurblok, een torenblok en zes actiefiches in zijn kleur. Wie aan de beurt is, mag kiezen uit de volgende acties:
- plaats twee muurblokken in twee verschillende Chinese provincies
- plaats twee actiefiches in twee verschillende Chinese provincies
- plaats een muurblok en een actiefiche in dezelfde Chinese provincie
- plaats het dubbele muurblok of het torenblok
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na het plaatsen van een muurblok mag de speler het fiche bekijken dat in de Mongoolse provincie ligt die aan het geplaatste muurblok grenst, zodat hij weet hoe sterk het Mongoolse leger aldaar is. Dat is belangrijk aan het eind van het spel, wanneer de Mongolen binnenvallen. Zodra de muur in een Chinese provincie, die altijd uit 3 tot 6 muurdelen bestaat, geheel is afgebouwd, wordt de provincie gewaardeerd. Allereerst worden eventuele actiefiches die in de provincie gelegd zijn opengedraaid. Er zijn zes verschillende actiefiches met een prioriteit van 1 tot 6; het fiche met het laagste getal wordt als eerst afgehandeld. Zijn er meerdere fiches met hetzelfde nummer gespeeld, dan komen ze te vervallen. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De acties zijn bijvoorbeeld het vernietigen van een muurblok van de tegenstander, het omruilen van twee muurblokken of het weghalen van een nog niet uitgevoerd actiefiche. Ook is er een actiefiche dat telt als twee extra muurblokken, en eentje waarmee de provincie twee punten meer of minder waard wordt. Als alle acties zijn uitgevoerd gaan de fiches uit het spel. De speler die dan in deze provincie de meeste muurblokken heeft staan krijgt de volledige waarde van de provincie in punten uitgekeerd: de vaste waarde plus de waarde van het reputatiefiche. Zodra de eerste drie provincies gewaardeerd zijn wordt er een derde borddeel aangelegd, en na nog eens drie waarderingen komt ook het vierde deel op tafel. |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
Het spel is vervolgens afgelopen als de hele muur is afgebouwd en alle provincies gewaardeerd zijn. En dan, de vuurdoop voor onze muur: de Mongolen vallen binnen! De blinde bedreigingsfiches worden open gedraaid, en de afgebeelde strafpunten zijn voor de speler die in die Mongoolse provincie de meeste muurblokken heeft gebouwd en dus verantwoordelijk kan worden geacht voor het fiasco. Het torenblok biedt bescherming tegen deze strafpunten. De speler die na deze puntenaftrek de meeste prestige over heeft, mag zich de terechte winnaar noemen. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op zich is Chang Cheng een leuk spel. Omdat de Chinese en de Mongoolse provincies niet precies overlappen is het mogelijk om in de Chinese provincies net de meerderheid en dus de punten te halen, maar in de Mongoolse provincies aan de overkant net niet de meerderheid, en dus geen strafpunten - hoewel gebleken is dat het andersom ook mogelijk is, maar dat heeft in voorkomende gevallen niet tot de overwinning geleid en kan daarom verworpen worden als winnende strategie. Door de vier spelborden gefaseerd in het spel te introduceren wordt voorkomen dat men zo verspreid muurblokken gaat bouwen dat er het leeuwendeel van het spel niks te waarderen valt, en alle waarderingen op de laatste paar ronden aankomen. Daar is duidelijk over nagedacht. |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Om het spel afwisselend te houden is het speelbord variabel; vier borden, ieder aan voor- en achterzijde bedrukt, en in willekeurige volgorde aan te leggen, dat levert nogal wat mogelijkheden op. Ook goed voor de afwisseling zijn de reputatiefiches die in de provincie worden gelegd, en die nog 0 tot 4 punten toevoegen aan de vaste waarde, die altijd gelijk is aan het aantal muurblokken dat in de provincie gebouwd kan worden. Nadeel hiervan is dat het nogal nivellerend werkt; kleine provincies met een hoog reputatiefiche worden evenveel waard als grote provincies met een laag reputatiefiche, terwijl laatstgenoemde toch meer muurblokken kost om te bezetten! Dan bekruipt je het gevoel dat het allemaal niet zo veel uitmaakt wat je doet.
Dit wordt versterkt door de bedreigingsfiches in de Mongoolse provincies; die zijn allemaal tussen 2 en 4, dat maakt ook niet zo veel uit. Heel tactisch proberen te spelen op bepaalde Chinese provincies die je wel, en Mongoolse provincies die je juist absoluut niet wil, heeft in de praktijk niet veel zin. |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chang Cheng functioneert prima, het spelmateriaal en de spelregels in vijf talen waaronder Nederlands zijn allemaal goed verzorgd, en als de Chinese muur eenmaal begint te groeien op het bord ziet het er ook erg mooi uit. Maar als puntje bij paaltje komt is het een meerderhedenspel waarvan er al heel erg veel zijn, en heeft het niet veel nieuws te bieden. Wat Chang Cheng toch een beetje met de kop boven het maaiveld uit tilt zijn de actiefiches, waarmee extra mogelijkheden, tactiek en bluf aan het spel worden toegevoegd.
© 2008 Barbara van Vugt
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chang Cheng, Walter Obert, Tenkigames / Hutter Trade, 2007 - 2 tot 4 spelers vanaf 12 jaar, 60 minuten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|