xxxx

Anno 1503
Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: Kosmos
Jaar: 2003


recensie door

x
Anno 1503 betreft een omzetting van het bijna gelijknamige, al jaren succesvolle PC-spel 'Anno 1602' en is als bordspel in oktober 2003 in Duitsland op de markt gekomen. Maker is niemand minder dan Klaus Teuber wiens Kolonisten van Catan inmiddels de hele wereld heeft veroverd. Omdat vooraf was aangegeven dat het hier nu eens niet om de zoveelste Kolonistenkloon zou gaan, waren de verwachtingen hoog gespannen. Bij het bekijken van de doos en de inhoud vallen meteen de computerachtige afbeeldingen op. De onderdelen zijn kleurrijk en van stevig materiaal. Voor elke speler is er een apart eilandtableau zoals bij Puerto Rico, met ruimte voor 7 inwonerkaartjes; een pionier en kolonist zijn al neergestreken.
Voorts is er een groot 'waterbord' dat tussen de spelers in komt te liggen. Hierop kan men met 1 of 2 eigen schepen op ontdekkingsreis gaan om waardevolle zaken te bemachtigen. Verder zijn er 6 verschillende soorten warenkaartjes, verschillende gebouwenkaartjes en zowaar... een dobbelsteen. Doel is het om als eerste 3 overwinningspunten te behalen.
x Er zijn 5 categorieën waarin de overwinningspunten te halen zijn:
• 3 inwoners van je eiland ontwikkelen van pionier, via kolonist en burger, tot koopman
• 4 bijzondere gebouwen op je eiland bouwen (geven je allerlei voordelen)
• 4 handelshuizen oprichten (maken het bemachtigen van bijzondere waren makkelijker)
• 3 handelsverdragen sluiten (korting bij inkopen waren)
• 30 goud bezitten.

In meerdere categorieën heerst schaarste dus je moet proberen hier bijtijds aan te komen; alleen de eerst-en laatstgenoemde categorie zijn voor iedereen haalbaar.
Aan het begin van je beurt wordt met de dobbelsteen gegooid om de inkomsten in de vorm van warenkaartjes te bepalen. Wordt er 1 tot en met 5 gegooid dan krijgt iedereen (verschillende) inkomsten. Wordt er 6 gegooid dan volgt er een speciale gebeurtenis met meestal vervelende gevolgen.
x
Hiertoe gooit men nogmaals de dobbelsteen. Nu kan het ongeluk je in de vorm van een zeerover (bij 1 of 2) óf brand (bij 3 of 4) treffen. Gelukkig is dit alles afkoopbaar maar dan moet je wel in het bezit van genoeg goud zijn. Bij een worp van 5 of 6 breken er gouden tijden aan zoals we dat ook al kennen uit het Siedler kaartspel: voor ieder een warenkaartje naar keuze.
x
x
x