xxxx xxxx

Das Zepter von Zavandor
Auteur: Jens Drögemüller
Uitgever: Lookout Games
Jaar: 2004


recensie door

x
Twee tot zes tovenaarsleerlingen wedijveren om als eerste de scepter van Zavandor te bemachtigen die door negen verschillende wachters wordt bewaakt. Omdat de toverpupillen nog niet over voldoende magische kracht beschikken, leren ze gaandeweg bij en gebruiken de energie van edelstenen om aan steeds krachtiger voorwerpen te komen die het uiteindelijk mogelijk moeten maken om tot de wachters te geraken en deze uit te schakelen. De leerlingen doen hun uiterste best om in de Kennisboeken die rondom hen verspreid liggen veel aan de weet te komen, en met deze kennis hun voordeel te doen.
Aan het begin van het spel worden de karakterkaarten van de toverleerlingen blind gedeeld; hierop staat voor dat karakter de handkaartenlimiet en het startkapitaal. Warelia de Elf bijvoorbeeld begint met slechts 10 toverstofjes en een kaartenlimiet van 4, terwijl Botilo de Magiër er zes op de hand mag houden en 15 stof te spenderen heeft.
x
Elk karakter heeft ook al een van de zes Kennisboeken opengeslagen en een van de vier hoofdstukken afgerond. Zo geeft het Kennisboek Edelstenen bij elk gelezen hoofdstuk een korting van 10% bij de aanschaf van nieuwe edelstenen, en het Kennisboek Artefacten geeft vanaf hoofdstuk twee korting op aan te schaffen voorwerpen en bewakers. Vanaf hoofdstuk vier mag degene die het Kennisboek van het Vuur heeft afgerond, robijnen betoveren, en degene die zich ingraaft in het Kennisboek Energiestroom krijgt vanaf hoofdstuk twee extra toverstof tot zijn beschikking.
Het Kennisboek van de Negen Wijzen beloont elke student voor elk afgerond hoofdstuk met een eenmalige premie die uit saffieren, smaragden, diamanten of zelfs robijnen kan bestaan, en het Kennisboek Opslag geeft inzichten over de efficiëntere, eh jawel, opslag, waardoor het mogelijk wordt om meer dan de standaard 5 edelstenen te gebruiken.
xxx
Elke tovenaarsleerling heeft onder zijn startuitrusting een saffier en twee opalen waarmee energie en toverstof gewonnen kunnen worden. Noem het zo je wilt, maar het is gewoon geld waarmee weer duurdere edelstenen of voorwerpen kunnen worden betoverd (gekocht). Een voorwerp kan een korting geven op een ander voorwerp dat later uit de stapel wordt aangevuld, of andere mogelijkheden geven zoals het mogen kopen van dure robijnen of smaragden, die op hun beurt weer meer energie (geld) leveren. Ook gratis een hoofdstuk vooruit mogen bij een van de Kennisboeken, die weer allerlei leuks aan kortingen of privileges geven is een van de mogelijkheden van een eenmaal verworven voorwerp.
x
x
x