xxxx xxxx

Thurn und Taxis
pagina 2

x

De volgende procedure wordt bij een waardering doorlopen:

1. Huisjes inzetten. Er kan gekozen worden uit de volgende twee opties:
• in alle gebieden waar de route doorheen loopt één huisje inzetten op een stad naar keuze van deze route, of
• in één land waar de route doorheen loopt in alle steden van deze route een huisje zetten.
In een stad waar al een huisje van de eigen kleur staat mag geen tweede huisje worden geplaatst.

x
2. Bonusfiche(s) pakken. Deze mogen alleen gepakt worden als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Zo zijn er bonusplaatjes voor het bezetten van alle steden van een afzonderlijk gebied met een huisje alsmede bonusplaatjes wanneer in alle gebieden minimaal één huisje van de eigen spelerskleur staat. Ook trajecten bestaande uit 5,6 of 7 (of meer) steden worden beloond met een bonusfiche.

3. Een nieuwe koets pakken. Afhankelijk van de lengte van de route kan een speler een postkoetskaartje pakken met de waarde 3 tot en met 7 die oplopend zegepunten geeft voor de hoogst behaalde koets. Hoe lang de route ook is, een speler dient wel altijd met koetswaarde 3 te beginnen en stap voor stap naar de 7 toe te werken.

Vervolgens worden de uitgespeelde stadskaartjes op de aflegstapel gelegd en mag een speler maximaal drie stadskaartjes op de hand overhouden.
x
Let wel: het afsluiten en waarderen van een traject gebeurt altijd aan het einde van een beurt; eerst dient alsnog een passend stadskaartje aangelegd te worden. Tja, en als dit niet lukt is een speler danig de pineut: de reeds aangelegde route moet dan meteen ongewaardeerd op de aflegstapel gelegd worden!

Wanneer het een speler gelukt is om als eerste een postkoets met waarde 7 te bemachtigen of wanneer iemand zijn laatste huisje op het bord heeft geplaatst, eindigt het spel; er wordt nog wel tot de startspeler doorgespeeld.
x
x
Nu is het een kwestie van tellen. De postkoets brengt zegepunten op, evenals de behaalde bonusplaatjes. Als strafpunten worden daar de huisjes vanaf getrokken die niet zijn ingezet. En voilà, de winnaar staat vast.

Het is moeilijk om op bordspellengebied nog met iets origineels te komen. In die zin gaat het toch meer en meer om het bijeenbrengen van bestaande elementen en deze 'ingrediënten' te mixen tot een nieuw gerecht. Chefkok Andreas Seyfahrt is dat in dit spel uitstekend gelukt. Samen met zijn vrouw Karen schotelt hij ons een lekker hapje voor waar je niet snel genoeg van krijgt. Het kan weliswaar niet worden vergeleken met het hoofdgerecht dat 'Puerto Rico' is; 'Thurn und Taxis' valt dan toch meer in de categorie voorgerechten, maar ook die kunnen heel smakelijk zijn.
x
Wir fahren nach...
Er vallen in 'Thurn und Taxis' veel overwegingen te maken. Zoals: welke route is het beste om te volgen en worden de diverse huisjes het meest efficiënt over het bord verdeeld? Waar kan een speler een ander nèt voor zijn om het meest waardevolle bonusplaatje te bemachtigen? En wanneer en hoe is het het beste om als eerste het spel uit te maken? Kortom: de spelers willen vaak teveel tegelijk en zullen dus steeds opnieuw de juiste keus moeten maken.
x
Als klein minpuntje zou het ontbreken van interactie genoemd kunnen worden. De spelers komen elkaar in het spel niet echt tegen maar zijn vooral bezig om de eigen 'puzzels' op te lossen. De factor geluk is vrijwel nihil omdat er genoeg keuzes te maken zijn.

Desastreus kan wel de situatie zijn dat een speler géén aansluitend stadskaartje in zijn beurt kan neerleggen. Maar omdat er meerdere stadskaartjes op de hand gehouden mogen worden kan deze situatie voorkomen worden door al een aansluitend stadskaartje voor de volgende beurt in bezit te nemen. De mogelijkheden daarvoor zijn er genoeg. Maar ja, risico’s nemen is ook leuk...!
x
Michael Menzel moet tenslotte nog worden vermeld omdat zijn sfeervolle illustraties zeker tot het goede spelgevoel bijdragen. 'Thurn und Taxis' is door al deze elementen beslist een aanrader!
© 2006 Gerard van Tilborg

x
Thurn und Taxis, Karen & Andreas Seyfarth, Hans im Glück, 2006 - 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar, 60 minuten

x
x