Sitting Ducks
Auteur: Keith Meyers
Uitgever: Amigo

Sportief als we zijn, trekken we er op uit om het eendenvolkje op peil te houden. Want wat denken ze wel, om zomaar te pas en te onpas in een lange rij op hun gemakkie voor onze sportieve bolide over te moeten steken en ons op te houden naar die altijd belangrijke afspraak met schone dame? Op een dergelijk moment houden we ons nog in, ook vanwege de vele omstanders en potentiële getuigen, maar we hebben een olifantegeheugen, en dat zal ons het komend jachtweekend van pas komen. Die eend nippend aan zijn cocktail, die nemen we dan met liefde te grazen!
In 'Sitting Ducks' spelen drie tot vijf spelers de jagers, maar hebben ondertussen ook nog hun eigen eenden in de poel drijven. Die te laten overleven, en die van de andere spelers met kaarten naar de Eendehemel te knallen, is het devies in dit luchtige kaartspelletje. De speler die als laatste met een eend overblijft, heeft het spel gewonnen.
Eerst zetten we het jachtgebied op: zes luchtkaarten, met aan weerszijden ruimte voor de actiekaartenstapel, en een stapel eendekaarten, de zogenaamde eendepoel. Zes kaarten worden onder de luchtkaarten uitgelegd, van links naar rechts. De meeste kaarten uit de eendepoel zijn eenden in de verschillende spelerskleuren, maar er zitten ook enkele waterkaarten tussen waar dus even geen doel op zichtbaar is. Elke speler krijgt drie actiekaarten, en moet daarvan tijdens zijn beurt telkens een kaart uitspelen, waarna hij een nieuwe mag bijtrekken.
De twee basiskaarten uit de stapel zijn de 'richt' en de 'vuur' kaarten; hiermee wordt de boel uit- en afgemaakt. Met een richtkaart mag een speler een rooskaart leggen boven een van de eenden in de eendepoel; met een vuurkaart wordt een van de eenden onder een roos weggenomen, naar keuze van de speler die de kaart uitspeelt; de eendekaart komt terug bij de speler en is hiermee uit het spel. De vrijgevallen plek wordt van rechts door aanzwemmende eendekaarten aangevuld, en een nieuwe eendekaart wordt uit de eendepoel helemaal rechts aangelegd.Tot dusver is er nog weinig aan de hand, maar andere kaarten bieden de mogelijkheid, om de positie van eigen of andere eenden te wijzigen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de hele eenderij naar links te verschuiven, zodat de meest linkse eendekaart uit de poel verdwijnt en zodoende eventjes veilig is: de kaart wordt onderop de eendepoel gelegd en zal voorlopig niet als prooi in de poel verschijnen.
De positie van een eend in de poel kan worden veranderd, om zodoende een eend van een medespeler in de vuurlinie te leggen, of juist een eigen eend versneld naar links te manoeuvreren, weg uit het zicht van de eendepoel. Bij een enkele kaart kan een eend dekking krijgen van een naastgelegen eend; deze is pas weer te bevuren als de bovenliggende eend is weggenomen - afgeschoten, vooruit! Weer andere kaarten hebben betrekking op de rooskaarten, die bijvoorbeeld verschoven kunnen worden, of die de mogelijkheid geven om de eend links of rechts van een rooskaart te bevuren.
Spelers die bij het begin al meteen eenden in de tijk hebben, zullen ervaren dat deze meestal niet ongeschonden blijven, maar spelers die denken daardoor de dans te ontspringen, hebben het mis! In dit spel wordt er ongenuanceerd gevuurd op alle eenden waar maar op gevuurd kan worden, en dat maakt het tot zo'n vrolijk spel; het gaat niet om de gebruikelijke tactiek, en er hoeft (bijna) niet te worden nagedacht. Kaart spelen, en de consequentie uitvoeren. En ook al is deze ongunstig voor de eigen eend, er mòet een kaart worden gespeeld!
De tekeningen zijn met de nodige humor vervaardigd, en hebben een leuke cartooneske sfeer. De kaarten hebben allemaal symbolen, die hun functie naast de erop afgedrukte tekst nog kort weergeven; zo is het ook goed te begrijpen voor spelers die het Duits (maar er bestaat ook een Engelse uitgave) niet machtig zijn.
'Sitting Ducks' is een snel en luchtig spelletje voor tussendoor of als er na een spelerssessie nog tijd rest omdat het nog te vroeg is om uit elkaar te gaan. Hierbij mogen sentimenten uit vorige spellen ongecontroleerd worden meegenomen! Hee, een paarse eend; die hadden we al een tijd niet meer gezien. Mijn rechterbuurman speelt er een 'richtkaart' op; weet je wat?
'Vúúúúúrrrr!'

© 2006 Richard van Vugt

Sitting Ducks, Keith Meyers, Amigo, 2006 - 3 tot 6 spelers vanaf 10 jaar, 20 minuten