xxxx

Die Brücken von Shangrila (De Bruggen van Shangrila)
pagina 2

x
x
Ondanks de mystieke setting met wijzen, in de vergetelheid geraakte disciplines zoals gebedsmolenaar of yetifluisteraar, en lastig bereikbare bergdorpen is de Bruggen van Shangrila heel erg abstract. De crux is het bijplaatsen van meesters en leerlingen op het juiste moment en de juiste plaats. Bereidt een tegenstander een migratie voor, dan is het zorg dat de speler in het betreffende dorp ook leerlingen zet en mee kan springen. Want voor de migraties geldt: zorg dat je erbij bent, omdat dit de enige manier is om in dorpen terecht te komen waar nog geen vertegenwoordiging is!

x
Er vindt geen directe interactie plaats tussen de spelers, maar het is wel erg belangrijk elkaar in de gaten te houden. De speelduur hangt af van het gezelschap en het kan redelijk vlot worden gespeeld, maar met echte denkers in het team kan er zo twee tot drie uur verstrijken. Door het gebrek aan interactie en de hoge abstractie is het een vrij droog spel. Desondanks zit het goed in elkaar, en het spelmechanisme werkt prima, dus de speler die wel van dergelijke abstracte spellen houdt zal aan de Bruggen van Shangrila veel plezier beleven.
© 2004 Barbara Lussenburg
Die Brücken von Shangrila, Leo Colovini, Kosmos, 2003, 2 tot 4 spelers

x
x
x