MaNiKi!
Auteur: niet bekend
Uitgever: Jumbo
Jaar: 2003

Bij MaNiKi! kruipen twee tot tien (!) spelers in de huid van circusdompteurs. Door het geven van simpele commando’s kunnen de circusdieren, te weten een leeuw, een ijsbeer en een olifant, gemaand worden tot het uitvoeren van kunstjes ter vermaak van het publiek. Maar hoe zat het nou ook weer precies met die commando’s??

De circuspiste herbergt twee podia, een rood en een blauw. Er wordt steeds een kaartje omgedraaid waarop de drie circusbeesten in een bepaalde configuratie te zien zijn, bijvoorbeeld de leeuw op het rode podium, de ijsbeer op het blauwe en de olifant bovenop de ijsbeer. Aan de spelers nu de taak om de huidige positie van de dieren op het bord om te zetten in de situatie afgebeeld op het kaartje. Dit gaat door middel van eenvoudige commando’s:
• ‘ki’ laat het bovenste dier op het blauwe podium overspringen naar het rode podium
• ‘lo’ laat het bovenste dier op het rode podium overspringen naar het blauwe podium
• ‘ni’ laat de bovenste dieren op het rode en het blauwe podium van plaats verwisselen
• ‘ma’ is het commando om het onderste dier op het rode podium naar de bovenste positie van het rode podium te laten klimmen
• ‘so’ heeft dezelfde uitwerking als ‘ma’, maar dan op het blauwe podium
Natuurlijk is het niet nodig al deze commando’s uit het hoofd te kennen; er zijn kaartjes met duidelijke illustraties die aangeven welk commando welk effect heeft, die tijdens het spel naast het bord liggen.
Zodra een speler de reeks commando’s denkt te weten die nodig is om de dieren in de juiste positie te doen belanden, moet hij deze hardop roepen. Zoals inmiddels duidelijk zal zijn ontleent MaNiKi! hieraan zijn naam! De geroepen commando’s worden uitgevoerd, en als de dieren hierdoor inderdaad in de gewenste situatie zijn belandt mag de ‘roeper’ de opdrachtkaart houden. Er wordt een nieuwe kaart gedraaid en het spel gaat verder. Hebben de commando’s niet het beoogde resultaat opgeleverd wordt er verder geraden door de andere spelers; de ‘valse roeper’ mag deze ronde niet meer meedoen. Als alle opdrachtkaarten uitgevoerd zijn wint de speler die er het meest heeft weten te bemachtigen.
MaNiKi! is een eenvoudig spel dat, voornamelijk wanneer het met veel spelers gespeeld wordt, voor een hoop hilariteit rond menig spellentafel zal zorgen. In het vuur van het spel roept men om het hardst MaKiKiSo, LoSo, LoNiKi en meer van zulke tongbrekers. Maar het oog wil ook wat: de beesten zijn van hout en erg mooi uitgevoerd, en de opdrachtkaartjes zijn van stevig karton en heel leuk geïllustreerd.

Tactiek komt er niet bij kijken, MaNiKi! valt evenals het spel Set!, waarmee het ook wel vergeleken wordt, in de categorie je-ziet-het-of-je-ziet-het-niet. Doordat Set! gespeeld wordt met fantasieloze kaarten met abstracte figuren erop, terwijl MaNiKi! er juist zo leuk uitziet, is laatstgenoemde wel een veel sfeervoller, gezelliger en leuker spel. Met een speelduur van 20 minuten kan MaNiKi! makkelijk gespeeld worden als leuk tussendoortje, of als uitsmijter van de avond.
© 2004 Barbara Lussenburg

MaNiKi!, auteur onbekend, Jumbo, 2003, 2 tot 10 spelers