xxxx xxxx

Leonardo da Vinci / Maestro Leonardo
Auteur: Acchittocca
Uitgever: daVinci Games
Jaar: 2006


recensie door

x
Leonardo da Vinci was een druk mannetje: architect, beeldhouwer, musicus, dichter, wiskundige, astronoom, fysicus, chemicus, praktiserend anatoom, botanicus, geograaf, geoloog, opticus en ten slotte ingenieur. Hij moest dus maar eens een handje geholpen worden bij de totstandkoming van al zijn vernuftige werken en dat wordt gedaan door verspreid over een naamloze stad materialen in te kopen, werkplaatsen te verbeteren en werklieden in te huren. Is een uitvinding klaar, dan krijgen de spelers er geld voor. Veel tijd hebben ze niet, na zeven rondes gaat de stad op slot en mag er nog twee rondes verder worden gewerkt in de laboratoria om uitvindingen af te ronden; de speler die daarna het meeste geld heeft, wint het spel.
De twee tot vijf spelers proberen dus als meester met onze leerlingen in de laboratoria de uitvindingen die zich aan ons opdringen te voltooien om in ieder geval in de schaduw van deze man te mogen staan. Elke speler heeft een startuitrusting, die per speler verschillend is; de een begint met wat meer geld, de ander met wat meer grondstoffen, laboratoria of leerlingen.

Het spelbord stelt weliswaar een stad voor waar we de diverse grondstoffen kunnen halen, maar waar ons vooral de schematische en abstract aandoende vakken opvallen: glas, gereedschap, touw, steen, en hout.

Als we er met meer mènnekes staan dan een andere speler, mogen we de actie als eerste gratis uitvoeren; volgende spelers gaan betalen: twee tot vier goud. Een eerstaangekomen speler beslist een gelijke stand in zijn voordeel.
x
Naast de materialen kunnen er ook leerlingen bij de laboratoria worden gezet, om hiermee nieuwe laboratoria te verwerven of op te waarderen, of bij de verzameling leerlingen; de arbeidsmarkt zogezegd , om een nieuwe leerling in te huren. Ook is het mogelijk, als de uitrusting van het laboratorium het toelaat, om een robot te verwerven die, eenmaal aan de slag, nooit meer tot werken hoeft te worden aangespoord.

Behalve in de stad moeten dus ook de laboratoria worden bemand, en een speler kiest er per beurt voor met hoeveel leerlingen hij ergens gaat staan; bijzetten op dezelfde locatie in een latere beurt is niet toegestaan, behalve de meesterfiguur zelf die voor twee geldt en op een later moment ingezet nog ergens een meerderheid kan forceren.
x
Zo wordt de tweede fase van een ronde gespeeld tot iedereen ingezet heeft; in de eerste fase is besloten of er in een laboratorium aan een uitvinding gewerkt gaat worden. Op het spelbord liggen afhankelijk van het spelersaantal elke ronde telkens drie tot vijf uitvindingen open. Op deze kaarten staan de benodigde materialen, en het aantal weken dat het onderzoek of de knutselarij in het laboratorium duurt voordat deze uitvinding totstand gekomen is. Elke geplaatste leerling in een laboratorium helpt het onderzoek een week vooruit; een robot en een meester in het laboratorium geven het project een tweeweken-boost. Wanneer voor onderzoek wordt besloten, worden de benodigde materialen in het geheim onder het eigen laboratorium geschoven; niemand weet precies aan welke uitvinding iemand werkt; wel dat het laboratorium in bedrijf is. Eenmaal begonnen aan een onderzoek mag een laboratorium niet meer worden verfraaid met een robot of worden opgewaardeerd (waarbij de capaciteit, het aantal leerlingen dat geplaatst kan worden, toeneemt).
In de derde fase worden de diverse locaties in de stad afgewerkt, te beginnen met de raad. Op dit veld liggen voor de speler met de meerderheid de volgende keuzes: hij kan een leerling ergens in de stad verplaatsen (en op die manier een meerderheid halen, of naar een locatie gaan waar niemand staat); hij kan het goud pakken uit het vak waar elke ronde 1 goud wordt bijgelegd; hij kan voor 1 goud een materiaal naar keuze kopen; of hij bekijkt de eerste vier uitvindingen van de blinde stapel en rangschikt deze in een volgorde naar keuze; op deze manier kan er dan geanticipeerd worden op projecten die andere spelers nog niet kennen. Aansluitend wordt de rest van de stad per locatie doorlopen en afgehandeld; de leerlingen en de meester gaan terug in de persoonlijke spelersvoorraad.
x
x
x