Het is daarom mogelijk dat een van de spelers zijn steden op zon manier geeft geclusterd dat de tegenstander slechts één of twee van de steden zou kunnen aanvallen, terwijl de rest beschermd en wel in het achterland ligt, ver buiten het bereik van de tegenstander.
Deze speler kan dan zijn gehele imperium beschermen door slechts de 'sleutelsteden' goed te versterken, en heeft verder de handen vrij om door middel van Aanvallen of Zeevaart snel door te stomen naar de tien steden. Zo wordt de overwinning wel heel erg eenvoudig; het is juist de uitdaging om met de slechts 15 Grieken die iedere speler krijgt, toch een tiental steden goed te verdedigen!
Het is gebleken dat je als strategisch planner bij Hellas in het voordeel bent; of dit spel ook een geografisch-planologisch onbenul kan bekoren hangt geheel af van hoe goed deze persoon tegen zijn verlies kan! Hoewel ik tot de laatste categorie behoor, vind ik Hellas toch een 7 waard; dat de verhoudingen tussen beide spelers zo snel scheef kunnen trekken is een groot nadeel, maar verder is het een rijk en veelzijdig spel, dat goed in elkaar steekt. Het speelbord oogt aantrekkelijk, en de extra mogelijkheden die de Godenkaarten bieden zijn creatief bedacht en erg veelzijdig. De spelregels zijn bondig, helder en eenduidig, ik ben nog geen situaties tegengekomen waarin het onduidelijk was hoe de regels nou precies geïnterpreteerd moesten worden. Tot slot speelt Hellas lekker vlot weg, in 45 minuten heb je het spel zeker afgerond, zodat het altijd even tussendoor kan. © 2002 Barbara Lussenburg
|