xxxx

Hansa
Auteur: Michael Schacht
Uitgever: Abacus Spiele
Jaar: 2004


recensie door

x
Handelaars als wij zijn, komen we overal. In Genua, Parijs of Florence, op jaarmarkten en bij handelshuizen, als het maar wat oplevert. In dit spel zijn we te vinden op de redes van de Hanzesteden aan de Oostzee waar we goederen kopen of verkopen, en marktkramen bouwen. Het liefst doen we dat om er zelf beter van te worden, maar liever nog om meer profijt te maken dan anderen. Leedvermaak is een deugd die onderhouden moet worden, en dus scharen twee tot vier spelers zich rond de tafel om het handelsvak beurtelings uit te oefenen, waarvan aan het eind degene met meeste overwinningspunten zich winnaar mag noemen.
x
Aan het begin van het spel krijgen de spelers drie Taler, de gangbare valuta in deze contreien. Bovendien mogen zij elk 6 marktkramen in 3 steden zetten; hier hebben zij alvast een vertegenwoordiging die hun belangen bij aankomst in de haven kan behartigen en kan zorgen voor de correcte afhandeling van de goederenstroom. De pakhuizen in de steden worden gevuld met goederenfiches die op verscheping liggen te wachten; de meeste steden produceren twee goederenfiches, een enkele slechts een. Op deze fiches kan een aantal van een tot drie goederen afgebeeld staan; de fiches zelf kunnen in zes verschillende kleuren komen.

De startpositie van het handelsschip is Kopenhagen; hier mogen voor het begin van het spel geen marktkramen worden gezet. Nadat legitimatiebewijzen of ook gewoon ouderwets goed vertrouwen duidelijkheid hebben kunnen verschaffen over de leeftijd van de diverse spelers, mag de jongste onder hen beginnen.
Elke speler kan in zijn beurt uit drie acties kiezen: een marktkraam bouwen, goederen verkopen, of goederen kopen. In elke stad mag per keer maar één actie worden gedaan. Voor, tijdens, of na zijn beurt mag hij het schip bewegen. Dat maakt het mogelijk om in dezelfde stad weer terug te komen waar je eerder die beurt ook al was om er een andere of zelfde nieuwe actie te doen.
De moeilijkheid is, dat er in de Oostzee vreemde stromingen staan die het navigeren moeilijk maakt. Om bijvoorbeeld vanuit Stockholm naar Danzig te komen, moet er een omweg via Kopenhagen worden gemaakt, of langs de andere kant de kust afgezakt via Reval en Riga. En varen kost geld! Elke keer als we een route naar een andere stad gebruiken, betalen we 1 Taler. Weliswaar krijgen we aan het begin van elke beurt weer 3 Taler, maar ook het kopen van goederen kost geld: 1 Taler. En omdat we aan het eind van een beurt niet meer dan 3 Taler en 3 goederen mogen overhouden, is hiermee een beurt danig beperkt.
x
Als we echter in een stad de meerderheid aan marktkramen hebben, dat wil zeggen: meer dan de andere spelers in die stad, mogen we er gratis een goederenfiche wegnemen en open voor ons neerleggen; dit is in ons schip geladen. Als een speler tenminste twee dezelfde kleurenfiches heeft, kan hij deze in een stad waar een eigen marktkraam staat verkopen. Daarbij mogen meerdere kleuren (in twee- of meertallen) ter verkoop worden aangeboden. De goederenfiches worden omgedraaid en zijn als overwinningspunten ‘zeker gesteld'. Door de verkoop neemt de vertegenwoordiging van marktkramen in de stad wel met 1 af; deze komt terug in de spelersvoorraad.
x
Medespelers die van dezelfde verkochte kleuren goederenfiches open voor zich hebben liggen, moeten er van elke verkochte kleur één naar keuze afleggen. Hiermee is de concurrentie ze te vlug af geweest!
De vertegenwoordiging van een marktkraam in een stad is noodzakelijk om er goederen te kunnen verkopen; de kraam wordt betaald met een goederenfiche dat eerder is gekocht. Het aantal goederen dat op het fiche is afgebeeld, bepaalt hoeveel kramen er gebouwd mogen worden. Op deze manier kan er niet alleen in een stad een vertegenwoordiging genomen worden, maar kan er tegelijkertijd misschien ook nog wel de meerderheid mee worden verkregen, die bij een volgend bezoek aan de stad een gratis goederenfiche oplevert.
x
x
x