xxxx

Finstere Flure
Auteur: Friedemann Friese
Uitgever: 2F-Spiele
Jaar: 2003


recensie door

x
Als je Friedemann Friese heet, kan het gebeuren dat je spellen op de markt brengt die allemaal met een F beginnen. In 2002 was er Fische, Fluppen und Frikadellen, en nu is er Finstere Flure. In de vijfregelige inleiding van dit spel worden we nog eens vergast op 41 woorden die met deze letter beginnen; gelukkig zijn de spelregels verder in 'gewone' taal geschreven. Het spelbord toont ons het bovenaanzicht van een grote ruitvormige zaal met pilaren. Dit levert een vierkant grid op; handig om speelstenen over te verplaatsen.
x

De speelstenen, bestickerd met bijvoorbeeld brommerjeugd, FBI, geestelijkheid, of een vriendenclubje met hond, worden vanuit een hoek in het spel gebracht; in de eerste ronde twee van elke speler. Deze grote zaal moet worden doorkruist om bij de uitgang te komen.

x
Ondertussen loopt er een vervaarlijk monster rond dat alles wat het ziet verplettert of opeet; in ieder geval is je steen daarmee uit het spel; in de eerste ronde tijdelijk, in de tweede ronde definitief. De speler die als eerste drie stenen naar buiten heeft gebracht (twee stenen bij 5 tot 7 spelers) heeft gewonnen. Tot zover is er niets bijzonders aan de hand. Wat het spel leukt maakt is dat elke spelerssteen een eigen beweging heeft die op de steen staat aangegeven; is deze steen gezet, dan draai je 'm om en verschijnt er op de nieuwe zijde een ander cijfer voor de volgende bewegingsbeurt. Het totaal is altijd zeven, dus je wordt niet voor verrassingen geplaatst.
x
x
x