xxxx

Dracula
Auteur: Michael Rieneck
Uitgever: Kosmos
Jaar: 2003


recensie door

x
Graaf Dracula is zojuist aangekomen in de haven van Londen! Wees dus niet zuinig met de knoflook en let vooral goed op uw mooie jonge dochters! Gelukkig is vampierdeskundige dr. Van Helsing ook op de hoogte, en heeft hij het eerste rijtuig naar Londen genomen om het imminente gevaar te bestrijden. Twee spelers kruipen in de huid van Dracula en dr. van Helsing. Eerstgenoemde heeft als doel om met de hulp van zijn vampiervrouwen vijf jongedames te offeren aan zijn bloeddorst. Dr. Van Helsing probeert dit te voorkomen door de doodskisten waarin Dracula zich overdag verbergt voor het zonlicht op te sporen; hij wordt hierbij geholpen door een aantal vampierdoders.
x
De spelers bewegen met hun speelfiguur door Londen; Dracula begint in de ene hoek van het vierkante bord, in de haven, terwijl dr. Van Helsing in het koetsstation aan de andere kant van het bord start.
Beide spelers hebben een eigen set van twee soorten kaarten: de grote bewegingskaarten geven aan hoe ver de speelfiguur mag bewegen. De kleine kaartjes bevatten een aantal hulpjes (vampiers/vampierdoders), vijf door de tegenstander te veroveren objecten (doodskisten/jongedames) en een amulet dat dodelijk is voor de tegenstander. Op het bord zijn twaalf huizen afgebeeld in een grid van 4 bij 3; aan het begin van het spel leveren beide spelers 6 kleine kaartjes naar keus in, die geschud worden en blind over de 12 huizen worden verdeeld. Verder zijn er nog vier verschillend gekleurde verplaatsbare barrières waar de speelfiguren niet over mogen bewegen.
x
Een beurt bestaat uit het bewegen van de eigen spelersfiguur van huis naar huis. Voor de beweging wordt betaald met bewegingskaarten, waarop vermeld staat hoeveel stappen er gelopen mag worden, hoe sterk een speler in een eventueel gevecht is, en welke kleur barrière verplaatst mag worden. Ook staat er meestal nog een bijzondere actie vermeld. Omdat een speler van tevoren niet weet wat hij onderweg gaat tegenkomen en welke eigenschappen daarbij nodig zijn, wordt eerst de hele beweging afgemaakt en pas daarna een passende bewegingskaart ingeleverd.
x
Bij ieder huis waar hij komt besluit de speler of hij de blinde kaart die daar ligt wil bekijken. Als het een kaart van hemzelf blijkt te zijn mag hij deze laten liggen of omruilen voor een andere eigen kaart; hij mag dan zijn beweging weer vervolgen.
Is de kaart echter van de tegenstander dan eindigt zijn beweging.

x
x
x