California
Auteur: Michael Schacht
Uitgever: Abacus Spiele

x Een verbouwing; dat is een hoop rompslomp! Schuren, plamuren, timmeren, schoonmaken; nee, het wordt pas leuk als het z’n afronding nadert: verven, bekleden, en tenslotte de hele boel weer op z’n plek, meestal nog met nieuw verworven spullen omdat die oude opeens wel erg scherp afsteken bij het nieuwe tapijt. In ‘California’ hebben de twee tot vijf spelers ieder een landhuis en wat geld geërfd; het hoeft alleen naar hun smaak worden heringericht; eerst stofferen, en dan hup! een biljart, piano of motor (!) erop. De afronding van een verbouwing trekt per segment nieuwsgierige gasten aan, die vanaf de tweede gast telkens een cadeau meebrengen. Na twaalf dagen, langer duurt een verbouwing in ‘California’ niet, zijn de cadeau’s samen met andere boni de punten die tot de overwinning moeten leiden.
De basismaterialen en de artikelen liggen in een tweetal winkels in het midden van de tafel; per winkel worden er blind vier tegels opengelegd. In de centrale bank komen vier gouden munten. Elke speler krijgt een gouden en een zilveren munt, samen met het vloerplan van zijn landhuis, waarop al een basistegel in een kleur is voorgedrukt. Op het vloerplan staat in het aantal munten aangegeven hoeveel het stofferen van deze tegel extra kost, van nul tot twee zilveren munten.
Een speler heeft in zijn beurt de mogelijkheid om ofwel een tegel uit de winkel te kopen, ofwel een munt uit de bank te pakken. Als hij een tegel koopt, kost dat net zoveel zilveren munten als er gouden munten in de bank liggen; dus als een vorige speler had besloten een gouden munt uit de bank te pakken waardoor er nog drie gouden munten in liggen, betaalt de huidige speler voor een tegel uit de winkel drie zilveren munten.
Als het een basistegel is, moet hij deze op het vloerplan aanleggen en eventuele extra kosten bijbetalen. Wanneer een speler eenmaal een basistegel van een kleur heeft gelegd, moeten volgende basistegels in die kleur aangrenzend worden gelegd. Wanneer de speler een artikel heeft gekocht, dan legt hij dit op een basistegel van dezelfde kleur; hieraan zijn geen verdere kosten verbonden. Heeft hij nog geen basistegel in die kleur, dan mag hij deze tegel niet plaatsen maar kan hij het artikel voorlopig op zolder bergen. Elk huis beschikt over een kleine zolder met ruimte voor een tegel. In de winkel komen af en toe extra zolders tevoorschijn, die gekocht kunnen worden om de zolder tot twee plaatsen uit te breiden.
Wanneer een speler een artikel op het vloerplan legt, komt er een gast van diezelfde kleur naar het huis om het resultaat van de verbouwing te bewonderen. De eerste gast neemt niets mee, maar vanaf de tweede gast wordt de eigenaar van het huis bedeeld met telkens een cadeau. Mocht een speler dezelfde verbouwing tweemaal achtereen uitvoeren, dan blijft de gast waar hij staat -bij het huis van de speler- maar heeft geen cadeau bij zich; de verveling slaat blijkbaar snel toe!
Wanneer een van beide winkels of de bank leeg raakt, is een dag voorbij. De resterende tegels uit de winkel(s) worden weggehaald, nieuwe worden getrokken en gelegd, en de bank wordt tot vier gouden munten aangevuld.
Zo weegt elke speler in een beurt zijn kansen: zal hij het artikel of de basistegel nog een ronde laten liggen en in deze beurt geld uit de bank nemen waardoor het de volgende beurt goedkoper wordt om het te kopen? Of moet de tegel voor de zekerheid toch maar worden gekocht omdat een andere speler deze misschien ook wil, al was het alleen maar om te sarren?
Voor verschillende combinaties van kleuren en artikelen liggen bonusfiches klaar die door een speler geclaimd aan het eind van het spel voor extra punten zorgen. Ook het aantal tegels op het vloerplan zorgt nog voor punten.
‘California’ heeft een leuk gevonden thema en een gemoedelijke, ja huiselijke sfeer die weer eens wat anders is dan die van ridders of Romeinen. Hoewel elke speler voor zichzelf bezig lijkt te zijn, is er de mogelijkheid om een tegel voor de andere speler zijn neus weg te kapen, niet om er zelf direct voordeel mee te doen, maar juist om de andere speler dit voordeel te onthouden. Soms is extra zolderruimte handig, maar de aanschaf ervan is wel een ‘verloren’ beurt. De kredieten die in het spel kunnen worden opgenomen, geven de mogelijkheid om nog net dat ene item aan te kunnen schaffen voordat het door een ander wordt gekocht of de ronde ten einde is, maar er wordt niet veel gebruik van gemaakt. Het koopmechanisme, waardoor elke opgenomen munt uit de bank een tegel in de winkel met een zilveren munt goedkoper maakt, is een aardige vondst. ‘California’ is een luchtig spel met een lage instap dat snel is uitgelegd en vooral in familiekring zal aanslaan. Klussen, leuker kunnen ze het niet maken!
© 2006 Richard van Vugt

California, Michael Schacht, Abacus Spiele, 2006 - 2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar, 60 minuten