xxxx

Amun-Re

pagina 2

4. In deze vierde fase kunnen de alle spelers een (goud)offer brengen aan Amun-Re. Alle spelers bieden, niet zichtbaar voor de anderen, tegelijkertijd goud. Dit bieden heeft twee gevolgen: de speler met het hoogste bod mag drie ‘producten’ pakken, weer te kiezen uit de machtkaarten, boeren en bouwstenen.
Speler nummer twee en speler nummer drie mogen twee respectievelijk één product kiezen. Het is ook mogelijk een –3 kaart te bieden; dan krijgt de speler drie goud, maar hij mag geen producten kiezen.
De tweede uitkomst van het bieden heeft te maken met het totaal van het geboden goud. Afhankelijk van die uitkomst wordt een speelfiguur (tempelfiche) op vakje 1, 2, 3 of 4 gezet aan de rand van het speelbord. Het getal geeft aan hoeveel goud er in fase 5 per boer wordt uitbetaald aan de spelers. Bij een telling aan het einde van de eerste of tweede helft van het spel geeft dit getal bovendien aan hoeveel punten een tempel in een provincie waard is (tempels staan aangegeven in sommige provincies op het speelbord).
5. Alle spelers kunnen in deze fase hun goudvoorraad aanvullen. Boeren (zie fase 4) en een aantal provincies, waar ook een goudsymbool met een getal staat aangegeven, kunnen hier zorgen voor een welkome aanvulling van het goud van spelers. Leuk detail: er zijn provincies waar goud mee te verdienen is, maar dan moet het tempelfiche uit fase 4 niet op 3 of 4 staan.
6. Deze fase wordt alleen gespeeld na drie ronden in de eerste en na drie ronden in de tweede helft van het spel. Hier wordt geteld hoeveel punten de spelers hebben verdiend. Waar kunnen de spelers dan die punten mee vergaren, is natuurlijk de grote vraag!
* per piramide (=drie bouwstenen) 1 punt;
* in elke provincie 1 piramide? 3 bonuspunten;
* provincie met meeste piramides 5 punten (zowel boven als onder de Nijl)
* per tempel 1, 2, 3 of 4 punten
* opdracht machtkaarten vervuld? 3 punten
* speler met meeste geld: 6 punten (4 voor nr. 2, 2 voor nr. 3) – alleen bij 2e telling
De opdrachten op sommige machtkaarten komen misschien een beetje uit de lucht vallen. Daarom deze verduidelijking. Er zijn diverse machtkaarten: gratis boeren, extra goud, lagere bouwkosten voor een piramide, voordelen bij het bieden in fase 2. Ook zijn er machtkaarten waarmee bij de waarderingen rechtstreeks punten kunnen worden verdiend, als de opdracht op de kaarten is vervuld. Voorbeelden van die opdrachten zijn: alle drie verworven provincies liggen juist wel of niet aan de oever van de Nijl, de drie provincies liggen ten noorden of ten zuiden van de Nijl. En zo is er nog een aantal machtkaarten, dat punten oplevert.
Na de eerste telling volgt dan een zogenaamde ‘resetfase’. Dat houdt in dat alle provincies worden leeggeruimd, alleen de piramides en de bouwstenen blijven liggen. Vervolgens wordt de tweede helft van het spel gespeeld, weer bestaat die uit drie ronden met 5 fases en een 2e telling als afsluiting.
Het materiaal, het speelbord, de sfeer, het min of meer unieke biedsysteem, de spanning die oploopt doordat bij de tweede helft van het spel hoog geboden moet worden om de beste provincies te krijgen: het maakt Amun-Re allemaal tot een topper. Natuurlijk, het spel is niet heel origineel, Knizia heeft goed gekeken bij andere spellen. Maar hij heeft daar wel heel leuke en geslaagde elementen gevonden, die hij in een mooie mix bij elkaar brengt in dit Amun-Re. Grote vraag is voortdurend bij dit spel: hoe kan ik mijn beperkte hoeveelheid goud het best besteden?
Al met al kan er slechts één advies zijn: kopen dit spel! Groot voordeel daarbij: voor het spel zelf is kennis van de Duitse taal overbodig. De machtkaarten en het speelbord spreken voor zich.

© 2003 Fred Bolluijt

Amun-Re, Reiner Knizia, Hans im Glück, 2003, 2 tot 5 spelers
x
x
x
x